رژیم

رژیم لاغری و تناسب اندام

رژیم

رژیم لاغری و تناسب اندام

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تمام موجودات زنده برای آنکه بتوانند به زندگی خود ادامه دهند احتیاج به غذا دارند خواه این موجود زنده یک انسان یا یک حیوان بزرگ باشد و خواه یک میکروب بسیار کوچک به هرحال زندگی در گرو چند چیز است که یکی از آن ها غذاست .حتی وقتی می خواهند موجود زنده را تعریف کنند می گویند موجود زنده تنفس می کند و احتیاج به غذا دارد، رشد و نمو می کند، حرکت می کند، تولید مثل می کند.

اما غذایی که می خوریم چه نقشی در زندگی ما دارد؟

بدن انسان از چیزهایی ساخته شده که از راه غذا به دست آمده است حدود 60 تا 65 درصد وزن بدن را آب و نزدیک به 30 درصد آنرا مواد آلی و حدود 7 درصد آن را مواد معدنی تشکیل می دهد با کمی دقت به این نتیجه می رسیم که مصالح ساختمانی بدن از غذا به دست می آید .

پس برای رشد و ساخته شدن اجزا بدن غذا لازم است از طرفی دیگر بدن ما همیشه در حال تغییر است هر روز تعدادی از سلول های بدن می میرند و باید جایشان را سلول های تازه پر کنند . برای این مقصود هم باید مصالح ساختمانی سلول های بدن را از  غذا بدست آوریم .بطور دائم تعدادی از سلول های بدن می میرند و جایشان را سلول های جوان و تازه می گیرند در حالی که سخت ترین اجسام هم فرسایش پیدا می کنند ولی چون زندگی ندارند ترمیم نمی شوند .

رشد بدن هم به غذا وابسته است در نظر بگیرید که یک سلول ناچیز که وزن آن چند میکروگرم است بعد از 9 ماه زندگی جنینی وزنش به بیش از 3 کیلوگرم (نوزاد ) می رسد یعنی در این مدت وزنش میلیون ها برابر شده است این افزایش وزن از کجا میسر شده است؟ از غذاهایی که توسط مادر دریافت شده است .

 

گرمای طبیعی بدن که درحالت سلامت همیشه ثابت است، انجام فعالیت های حیاتی بدن مثل ساختن ترشحات غده های داخلی که برای تنظیم امور بدن لازم است، مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری ها، رشد روزانه ی مو و ناخن کار قلب و دستگاه تنفس، حرکات بدن، قدرت کار و فعالیت انسان همه از دریافت مواد غذایی لازم سرچشمه می گیرند حتی کار فکری هم با مصرف مواد غذایی همراه است .

بنابراین به طور کلی زندگی هر لحظه اش با مصرف مواد غذایی همراه است و از لحظه ای که اولین سلول سازنده انسان تشکیل می شود تا آخرین لحظه های زندگی احتیاج به غذا وجود دارد .

غذایی که می خوریم :

آیا تا به حال فکر کرده اید که چطور انسان غذاهای خود را در طی قرن ها انتخاب کرده است؟

  • وضع ساختمان بدن

  • احساس نیازی که از درون داشته

  • غذاهایی که در دسترس بوده

  • بو و طعم و نرمی و سختی آن ها

  • و چیزهای دیگر از این قبیل انسان را به غذای لازم راهنمایی کرده است .

اگر یک روز تنها بشر برای خاموش کردن حس گرسنگی رو به غذا می آورد و به اصطلاح به شکم پرکنی می پردازد بعدها غذا خوردن تابع ضوابط و مقرراتی شد که امروزه بنام تغذیه یک مبحث دقیق علمی را تشکیل می دهد .امروزه تغذیه تنها لذت بردن از خوردن و خاموش کردن حس گرسنگی نیست بلکه قبل از اینها نیاز بدن مورد توجه است .

سلامت جسم و جان و رابطه ی آن با غذا :

هنگامی که بیماری عارض می شود ان وقت است که اهمیت سلامت به خوبی احساس می شود و این بی قراری زندگی را سخت و کام آدمی را تلخ می سازد .گفتیم برای چه غذا می خوریم، غذا می خوریم که زنده باشیم، قدرت کاروفعالیت داشته باشیم، رشد و نمو و ترمیم سلول های از دست رفته را میسر سازیم قدرت مبارزه با میکروب ها را داشته باشیم و ...

با توجه به این مطالب خواهیم دانست که هرگونه کمبود غذایی ممکن است در یکجای ماشین زندگی اختلال ایجاد کند اما اثر کمبودهای غذایی در طول مدت زندگی یکسان نیست مثلا وقتی راجع به یک انسان بالغ که دوران رشد را پشت سر گذاشته صحبت می کنیم دیگر مسئله رشد برایش مطرح نیست اما راجع به کودکان و بخصوص در 2 سال اول زندگی مسئله خیلی مهمتر است.

مسئله ی دیگر مقاومت بدن در مقابل میکروب هاست در یک تغذیه ی سالم بدن سالم است و اگر میکروبی وارد بدن شود بدن وسیله ی کافی برای مبارزه با آن را در اختیار دارد اما در بدن محروم از عوامل غذایی ضروری غیر از اینکه وسیله ی کافی برای مبارزه در اختیار نیست نبودن پوست و مخاط سالم راه را برای نفوذ میکروب ها باز میکند .

اما نکته ای که باید توجه کنید این است که غذا از اجراء مختلفی درست شده مثل ویتامین ها موادمعدنی پروتئین ها و غیره که هر کدام نقش مخصوص به خود را دارند نرسیدن هریک از این اجزا به بدن به شکلی سلامت انسان را به خطر می اندازد اگر مدت محرومیت بدن طولانی شود اختلال شدیدتر خواهد شد .مشکل فقط از کم خوردن اجرا غذایی نیست بلکه بدغذایی و بد خوردن و زیاد خوردن نیز مطرح است .غذا در قیافه، شادی و غم، کم خوابی و سنگین خوابی، قدرت کار تاثیر دارد .

کلید سلامت جسم و جان آدمی به دست غذای او است .

غذا- دوا- سم

غذا چیست ؟ شاید طرح این سوال بنظر مفید نیاید آخر چه کسی است که نداند غذا یعنی چه؟ اما با طرح این سوال می خواهیم نکته ی مهم و جالبی را مطرح کنیم باید بدانیم یک غذا ممکن است در جایی دوا باشد یا در جایی سم باشد آنجا که آن خوردنی برای تامین نیازهای طبیعی بدن مصرف می شود اسمش غذا است ،

اما اگر کسی این خوردنی را برای رفع بیماری یا اختلالی که در بدنش پیش آمده بخورد نامش دوا است و آنجا که سبب اختلال در کار بدن شود سم است. مثلا شیر را  همه به عنوان یک غذا می شناسیم اما موقعی که یک بیمار مبتلا به زخم معده احساس درد کند و یک لیوان شیر می خورد که دردش ساکت شود اینجا شیر دوا است.

مثلا نمک یک ماده ی غذایی است و برای بدن لازم است اما اگر کسی دچار اختلال شدید کار کلیه و عدم دفع آب و نمک از طریق ادرار شود و همین نمک را بخورد سم است یا کسی مقدار زیادی ویتامین آ بخورد دچار مسمومیت می شود که حتی ممکن است منجر به مرگ شود در حالی که ویتامین آ جزئی از غذاست .با این مثال ها معلوم می شود که اطلاق کلمه ی غذا به یک ماده غذایی مشروط است به اینکه به چه مصرفی برسد و مقدار مصرف آن چقدر باشد .پل ارتباطی با متخصصان کلینیک رسپینا،کلیک کنید.

 

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

بد نیست بدانید هر چند رژیم درمانی به تنهایی قادر به درمان سلولیت پیشرفته نیست ولی از طرف دیگر بدون بهم زدن تعادل دریافت و مصرف چربی فرد چاق (یعنی رژیم درمانی ) هیچ تضمینی برای موفقیت تمام روش های درمان چاقی و سلولیت وجود ندارد ودر واقع رژیم درمانی پاشنه آشیل همه ی درمان های دیگر است .

چرا رژیم درمانی پاشنه آشیل همه درمان های دیگر است ؟

چون وقتی که بدن نیاز به چربی دارد ابتدا به چربی های تجزیه شده و آماده مصرفی که روده از مواد غذایی جذب کرده است مراجعه می کند و اگر نیاز خود را از آن طریق مرتفع سازد از مخازن چربی بدن یعنی چربی های سلولیت و چاقی استفاده نخواهد کرد .

از طرفی تمام روش ها و تجهیزات درمان سلولیت و چاقی بدنبال آزادسازی و شکستن چربی ها ی ذخیره شده و در دسترس قرار دادن آن ها برای مصرف توسط بدن هستند با توجه به مفاد فوق اگر در طول درمان بدن نیازمندی خود را از چربی ها ی جذب شده توسط روده مرتفع سازد بدون شک چربی هایی که طی جلسات درمانی مداوم و پرزحمت و توسط دستگاه های تخصصی آزاد شده اند مجددا توسط سیستم فیزیولوژی بدن ذخیره خواهند شد.

به همین دلیل لازم است در طول درمان سلولیت و چاقی یک عدم تعادل بین میزان دریافت چربی از مواد غذایی با میزان مصرف چربی در بدن برقرار باشد بطوریکه همیشه میزان دریافت کمتر از میزان مصرف باشد .

برای ایجاد عدم تعادل روش های  مختلفی بکار گرفته می شود :

ساده ترین روش کاهش مصرف چربی و  چربی سازها به همراه مواد غذایی روزمره است که برنامه آن باید توسط کارشناس تغذیه و یا پزشک معالج تدوین و به بیمار آموزش داده شود .روش دیگر افزودن مصرف چربی توسط بدن است که با ورزش و فعالیت بدنی امکان پذیر است و باید با توجه به علایق بیمار و سبک زندگی و شغلی وی توسط پزشک برنامه ریزی و پیگیری شود .

روش بعدی استفاده از دارو است که البته با توجه به عوارض اجتناب ناپذیر همه ی داروها این روش انتخاب اول نیست بلکه تنها در صورت تشخیص پزشک معالج تجویز می شود .

داروهایی که موجب عدم تعادل بین دریافت و مصرف چربی ها می شوند شامل انواع مختلفی هستند :

  • داروهای کاهنده ی اشتها مانند فن فلورامین فلوکستین و ...
  • داروهای افزاینده ی سوخت و ساز مانند : مشتقات هورمون های تیروئید
  • داروهایی که مانع جذب چربی ها از روده می شوند مانند : Xenical
  • داروهایی که با ایجاد حجم کاذب در معده سیری زودرس ایجاد می کنند مانند : قرص های سلولز
  • کلیه ی داروهای فوق دارای عوارض مربوط به خود بوده و متخصصان بر حسب نیاز و موارد کاربرد اقدام به تجویز ان ها می نمایند .

متاسفانه اخیرا به دلیل مصرف بی رویه این داروها بدون توصیه ی پزشک عوارض این داروها بیشتر قابل مشاهده است .

و روش آخر عمل جراحی است که بعضا در موارد چاقی مرضی بوسیله ی جراح انجام می شود عمده ی این اعمال جراحی عبارتند از :

  1. بستن حلقه به دور معده یا قرار دادن بالون در داخل معده به منظور کاهش حجم آن و ایجاد سیری زودرس

  2. برداشتن بخشی از روده به منظور کاهش جذب گوارشی دفع بخشی از غذای مصرفی فرد

دو نکته مهم دیگر در مورد ورزش و رژیم درمانی :

بدن در مقابل افزایش حجم درونی خود مانند بارداری شروع به شل کردن عضلات موضع می کند تا افزایش  حجم رخ داده را قابل تحمل نماید ولی وقتی حجم افزایش یافته حذف شود مانند زایمان عضلات موضع باید به حالت اول برگردانده شوند در غیر این صورت موضع مورد نظر دچار شلی و افتادگی خواهد شد بهترین روش برای برگرداندن عضلات به شرایط قبلی ایجاد انقباظ در آن ها بوسیله ی تمرینات ورزشی است با توجه به مطالب بالا و با نظر به اینکه کاستن چربی ها به نوعی حذف حجم افزایش یافته در یک موضع است بنابراین ورزش نقش فوق العاده پر اهمیتی در کنار درمان های چاقی به منظور جلوگیری از افتادگی و شلی در نواحی لاغر شده و تناسب اندام نهایی بیمار خواهد داشت .

اعمال یک رژیم درمانی مناسب به همراه انجام تمرینات ورزشی تحت نظر متخصصین مربوطه می تواند در درمان چاقی خفیف و سلولیت درجه یک و جلوگیری از پیشرفت آن بدون استفاده از درمان های دیگر موثر باشد .

برای درمان چاقی و سلولیت چه باید کرد ؟

چاقی و سلولیت با درجاتی از خفیف تا شدید بروز می کند همچنین ممکن است دلایل بروز آن در هر فردی نسبت به فرد دیگری متفاوت باشد و دست آخر اینکه شرایط روحی جسمی سنی فیزیولوژیکی و بیولوژیکی هر فردی منحصر به خود اوست .

بنابراین هرگونه برنامه ای برای درمان چاقی و سلولیت باید برپایه شناختی از درجه چاقی بیمار تعیین دلایل احتمالی بروز آن و درک علمی شرایط روحی و جسمی بیمار تدوین و اجرا شود .

لذا اولین اقدام برای درمان چاقی و سلولیت مراجعه به پزشک مرتبط و فعال در زمینه درمان چاقی و سلولیت و دریافت مشاوره است .

پزشک شما باید:

با معاینه تخصصی درجه ابتلای شما را تعیین کند.تا اخذ تاریخچه ی پزشکی و خانوادگی شما و در صورت لزوم انجام آزمایشات لازم علل زمینه ای بروز چاقی شمارا برسی کند .در صورت وجود علل زمینه ای قابل درمان همگام با درمان چاقی نسبت به درمان علل زمینه ای نیز بپردازد.برنامه ی درمانی شما را تنظیم و تعداد حدودی جلسات درمان و نیز تجهیزات مورد استفاده برای درمان شما را اعلام کند .

برنامه ی رژیم غذایی و در صورت لزوم برنامه تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی شما را تدوین و آموزش دهد .

امکانات تجهیزاتی و نیروهای متخصص یک مطب یا مرکز نقش پراهمیتی در نتایج درمان دارد به طور مثال وجود چند دستگاه تخصصی که مکمل هم و تقویت کننده اثرات همدیگرند و حضور افراد متخصص و آموزش در این زمینه شرایطی را فراهم می کند که با جلسات کمتر نتایج مطمئن و بهتری حاصل شود .

همه ی موارد چاقی و سلولیت با روش های غیرتهاجمی قابل درمان نیستند و پزشک معالج شما بنابه تشخیص پزشکی خود بر اساس نتایج معاینات بعمل آمده ممکن است روش های تهاجمی مانند لیپولیزر لیپوساکشن و جراحی ویا روش های غیرتهاجمی مانند کرایولیپولیز را به شما پیشنهاد کند .

برای مشاوره با پزشک ما در کلینیک رسپینا تماس حاصل فرمایید، ما در کلینیک رسپینا با داشتن به روزترین  دستگاه های لاغری موضعی از بهترین برند دنیا و پزشک متخصص با شما همراه خواهیم شد .

 

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

امروزه تولید مواد غذایی به مواد و فنون طبخی متکی است که ممکن است در صورت بی دقتی تیشه به ریشه ی سلامتی و تلاش های کاهش وزن بزند, به همین دلیل باید به دنبال را های برای تهیه غذاهای بیشتر در خانه بود .

صورت غذاهای چاق کننده

هیدروژنه سازی فرآیندی است که هیدروژن را به روغن تحت حرارت اضافه وفشرده می کند تا مدت مصرف طولانی تر و ترکیب غذاهایی را که با آن درست می شود بهتر کند.متاسفانه, نوع چربی ای که در بسیاری از رستوران ها استفاده می شود تا حدودی هیدروژنه شده است, به این معنا که حاوی اسیدهای چرب با ترانس بالا است . این نوعی چربی است که کلسترول خوب شما را پایین می آورد وکلسترول بد را افزایش می دهد. سیب زمینی ها وحلقه های پیاز سرخ کرده, نان های تاکو, وسس های سالاد در بین اقلام متعددی قرار دارند که حاوی چربی های هیدروژنه , و بنابراین اسیدهای چرب ترانسند.

برخی محققان گمان می کنند که ما برای اسیدهای چرب ترانس آستانه تحمل شخصی داریم, زیرا احتمال این که به طور طبیعی وجود داشته باشند بسیار کم است .بنابر فرضیه ی آن هامقادیر زیاد اسیدهای چرب ترانس نه تنها برای تولید انرژی سوخت وساز نمی شود, بلکه-همیشه- به صورت اسیدهای چرب ذخیره می شوند برای اطلاع بیشتر در مورد اسیدهای چرب ترانس با ما تماس بگیرید .

غذاهای آماده ای که از فروشگاه برای طبخ می خرید, به نوع دیگری حاوی چربی های هیدروژنه , و بنابراین اسیدهای چرب ترانس بالا هستند . برای مثال , برای برشته شدن رویه پیتزا تا ترد شدن آن در فر, سرخ شدن سیب زمینی های نیم سرخ شد,گرم شدن ناگت مرغ در اجاق مایکروویو, و برشته شدن شیرینی دانمارکی به طوری که حرارت از توستر بیرون بزند, از چربی های هیدروژنه استفاده می شود.شاید تعجب کنید وقتی ببینید برچسب اکثرا مواد خوراکی نشان می دهد که حاوی چربی های هیدروژنه است .

اداره ی دارو و غذا , در سال 2006 خواستار نمایش اسیدهای چرب ترانس در برچسب ارزش های غذایی شد. بنابراین, برچسب مواد از نظر چربی ها و روغن های هیدروژنه و نیمه هیدروژنه کنترل کنید.وقتی درابتدای فهرست می آیند , بیشتر دارای چنین ترکیبی هستند.

 

عامل اصلی شیرین کننده

شیره ذرت با فروکتوز بالا ترکیب دیگری است که به بحران چاقی متصل شده .تولید کنندگان مواد غذایی به وفوراز این شیره استفاده می کنند. در سال های 1970 با افزایش قیمت شکر ,قیمت خوراکی های وابسته به شکر آن قدر بالا رفت که دیگر کسی استطاعت خرید آن را نداشت . در نتیجه ,متخصصان غذایی با تغییر شکل ذرت به شیره ی ذرت با فروکتوز بالا راهی یافتند تا شیرین کننده ی ارزان و شیرین تری درست کنند. هنگامی که این شیره برای اولین بار معرفی شد, تعدادی از دانشمندان  فروکتوز زیاد این محصول وتاثیر آن بر سلامت مردم را سوال برانگیز می دیدند.

تهیه غذای آسان

فروش آسان روندی که مدتی است آغاز شده و سوپرها, آشپزخانه های سیار و رستوران ها هر کدام راه های ساده تری برای تحویل سریع تر شام ارائه می دهند .آمار زیر میزان اهمیت سهولت در صنعت مواد غذایی را نشان می دهد. متاسفانه , دسترسی آسان به مواد غذایی حفظ سلامتی را مشکل تر کرده است.

در تحقیق موسسه ی تحقیقاتی بازار که شرکت غذایی استافر در بهار 2003 انجام داد امریکایی بیشترین میزان فشار روحی را  در خانه پختن شام دانسته اند,  در ضمن دو عامل اصلی برای برنامه ریزی غذایی طعم و راحتی است و تغذیه در مکان سوم قرار دارد.براساس (( بررسی ملی روند خوردن)) که در 1993 شروع شد , 50 درصد مصرف کنندگان به راحتی غذاهایی که می خورند اهمیت می دهند.

طبق بررسی موسسه ی بازاریابی مواد غذایی, در سال 2003 ,97 درصد خرده فروشان مواد غذایی بخشی برای تحویل اجناس به مشتریان داشند , 93 درصدآن ها غذاهای آماده ی تازه عرضه می کردند (موسسه ی بازاریابی مواد غذایی , مجمعی تجاری برای صنعت فروشگاه های بزرگ است)

وزارت کشاورزی ایالات متحده در سال 1999 با پردازش ارقام متوجه شد غذاهای رستورانی از غذاهای خانگی چربی اشباع شده و چربی های محض بیشتری دارد ولی میزان کلسیم , آهن وفیبر در آن ها کمتر است.از آنجا که آمریکایی ها مایلند تغذیه نیز آسان شود, تولید کنندگان مواد غذایی از سال های 1997-1995 بیش از 5400نوع مواد غذایی با چربی کمتر معرفی کردند. متاسفانه , بسیاری از این محصولات کالری پایین تری ندارند.

چشمگیرترین نتیجه ی ورود شیره ی ذرت با فروکتوز بالا در منابع غذایی تاثیر آن بر صنعت نوشابه های غیرالکلی بود. قابلیت استفاده از شیرین کننده ای ارزان تر به این معنا بود که هزینه ی مواد آن قدر ناچیز می شد که تولید کنندگان عملا توانستند این کالا را توزیع کنند. این چیزی بود که در بسیاری از

رستوران های غذایی سریع وسالن های سینما اتفاق افتاد. رستوران ها توانستند با دریافت پولی جزئی سایز نوشابه ی شما را بزرگ تر کنند. این نوع بازاریابی با صرفه موجب آمد ورفت به این اماکن ومتاسفانه ورود کالری بیشتر به رژیم غذایی آمریکایی شد . وقتی شیره ذرت با فروکتوز بالا به ذهنتان خطور می کند کالری اضافی تنها چیزی است که باید نگرانش باشید؟

فروکتوز موجود در شیره ی ذرت با فروکتوز بالا مانند فروکتوز موجود در میوه تجزیه ومصرف می شود, ولی با چند تفاوت جالب توجه. اول اینکه میوه با مواد غذایی بیشتری , مثل ویتامین ها, مواد معدنی وفیبر انباشته شده است. فیبر موجب تنظیم گوارش وسوخت وساز می شود. نوشابه, که باشیره ذرت بافروکتوز بالا شیرین شده, فیبر یا سهم ماده غذایی دیگری غیر از کالری ندارد.ونوشابه ای که با 100درصد شیره ی ذرت با فروکتوز بالا شیرین شده قند بسیار بیشتری از یک عدد میوه دارد: یک هلو با قطر تقریبا 6 سانتی متر 13 گرم قند دارد , که فقط 4/2 گرم آن فروکتوز است . یک بطری نوشابه 560 سی سی 33 گرم فروکتوز دارد .

علاوه بر نوشیدنی های غیرالکلی, شیره ذرت با فروکتوز بالا در آب نبات , بستنی یخی , شیره ی کیک تابه ای , ماست میوه ای, غلات شیرین شده ,برخی از سس های ماکارونی وآب سیب وجود دارد.مقدار بسیار زیاد این شیره در رژیم غذایی امریکایی ها دانشمندانی را که در مورد سلامتی تحقیق می کند نگران می کند.زیرا فروکتوز واکنش شیمیایی منحصر به فردی دارد.

تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده, نشان می دهد که فروکتوز موجب فشار خون بالا و تری گلیسرید بالا (نوعی چربی در خون که با بیماری قلبی مرتبط است) می شود, آستانه ی تحمل قند خون را کاهش می دهد (که پیش درآمد انواع دیابت است).ونیز مقاومت در برابر انسولین ایجاد می کند ولی این تحقیقات کمتر روی انسان انجام شده است.

برخی شواهد حاکی ازآن است که ممکن است فروکتوز موجب افزایش وزن و ذخیره چربی در انسان شود ,زیرا به جای جذب و تبدیل به قند به شکلی که شکر مصرفی یا سایر کربوهیدرات ها می شوند, به چربی در کبد تبدیل می شود . به علاوه از آنجا که فروکتوز موجب تحریک تولید انسولین نمی شود, و بنابراین , غلظت لپتن (هورمونی که بعد از خوردن افزایش می یابد, وهرنوع  احساس گرسنگی را برطرف می کند)

قبول چاقی

یک سازمان فروش و بازار یابی به نام ان چی دی( که قبلا به عنوان سررسید خرید ملی معروف بود) در سال 2002 تحقیقی انجام داد که نشان می داد 75 درصد از 8000 نفری که از آن ها سوال شده بود, اشکالی در چاقی نمی دیدند . در سال 1985, تنها45 درصد چنین طرز فکری داشتند .پرس های غذایی تنها چیزی نیستند که همراه با دور کمرتان زیاد می شوند. فروش انواع محصولات در اندازه های بسیار بزرگ افزایش یافته, بدون اینکه به سایز وعوارض و بیماری های ناشی از چاقی کوچک ترین توجهی بشود .

اتومبیل های بزرگ شاسی بلند با بدنه ی پهن وسایر کامیون های سبک , فروش بیشتری از ماشین های معمولی در سال 2002 داشتند.اتومبیل های کوچک, با کوچک تر کردن کنسول های مرکزی , صندلی هایشان را پهن تر کرده اند.بین سال های 1997 تا2001, فروش تشک های متوسط از 31به34 درصد وتشک های بزرگ از6به 8 درصد رسیده است.

نیمی از خانم های آمریکایی سایز 40 یا بزرگتر می پوشند, که به نسبت سایز 36 در سال 1985 اضافه شده است.لباس های گشاد و کمربند های کشی امری عادی است. 20 درصد پوشاک خانم ها با سایز بزرگ ارائه می شود.

راحت کردن تغذیه

تبلیغات برخی از مردم را متقاعد می کند که نیاز به فرد دیگری برای آشپزی دارند متاسفانه, وزن و سلامت شما در راس فهرست تولیدکنندگان مواد غذایی نیست . بنابراین وقتی برای شما راحتی اصل مهمی است وبه همین علت مشتاق خرید غذا از سوپر و رستوران هستید, از کجا مطمئن می شوید که غذاهای سالم می خورید؟

یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • از افراد خانواده کمک بگیرید. کارهایی به اعضای خانواده محول کنید و وظایف آماده کردن غذا را درست مانند یک آشپزخانه ی حرفه ای تقسیم کنید.
  • یک نفر را مسئول درست کردن سالاد شبانه کنید و از یک نفر دیگر بخواهید مواد  را خرد کند.
  • همچنین می توانید از قسمت سالاد فروشگاه خود مانند پیشنهادسرآشپز استفاده کنید .پیاز , فلفل, یا سایر مواد مورد نیاز خود را که شسته و خرد شده اند بخرید .
  • یک بار بپزید, دوبار بخورید. به جای انبار کردن غذاهای منجمدی که از فروشگاه می خرید در فریزر خود, دوبرابر شام بپزید و نصف آن را درحکم غذاهایی فوری بعدی کنار بگذارید.
  • محصولات آماده طبخ بخرید. از محصولاتی مانند سبزیجات شسته و بسته بندی شده و آماده برای طبخ در ماکریویو نهایت استفاده را بکنید.
  • به رستوران هایی که می روید و همچنین غذاهایی که سفارش می دهید تنوع بدهید . با سفارش سالاد یا سبزیجات تازه ی پخته شده غذایتان را تکمیل کنید.
  • یک کتاب (آشپزی)خوب بخوانید. غذاهای سالم و تهیه ی آسان یکی از بیشترین گرایش ها در کتاب های آشپزی است. برای تهیه ی غذای سالم می توانید مواد تازه را با حداقل فرآوری به سرعت با یکدیگر مخلوط کنید سریع ترین دستورالعمل ها ممکن اغلب مواد کمتری لازم دارد.
  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

در مورد مواد تشکیل دهنده ی مواد غذایی می توانیم بگوییم عناصر شیمیایی از قبیل کربن ، اکسیژن ، هیدروژن، ازت، سدیم، آهن، کلر و ... اما بهتر است که از واحدهایی که از مجموعه ی آن ها یک ماده ی خوراکی درست شده مورد توجه قرار بدهیم و به این ترتیب باید بگوییم اجزا غذایی یا مواد تشکیل دهنده ی غذا عبارتند از : آب، پروتئین مواد قندی و نشاسته ای (گلوسید)، مواد چربی، ویتامین ها، مواد معدنی ( املاح ) و مواد دیگر .

اساسی ترین اجراء غذا همین هایی است که گفتیم . اما آنچه که به عنوان مواد دیگر گفتیم چیست ؟

معمولا در مواد غذایی چیزهایی دیده می شود که در رنگ و بو و طعم و حجم آن ها سهیم هستند . سلولز یا الیاف گیاهی که قابل هضم برای آدم نیست یکی از اینهاست مواد خوشبو و رنگی دسته های دیگری از این مواد را تشکیل می دهند .شما اگر به جدول هایی که در آن ترکیبات مواد غذایی را نوشته اند نگاه کنید معمولا راجع به این مواد چیزی در آن ها نمی بینید ولی اتفاقا اینها از نظر درمانی یا بیماری زایی خیلی مهم هستند .

شرحی درباره ی آنچه که به عنوان اجراء غذایی از آن ها  اسم بردیم :

پروتئین چیست؟

این کلمه ی یونانی پروتوس است که معنی آن درجه اول یا مهم است پس معنی پروتئین می شود ماده ای بسیار مهم و در درجه ی اول اهمیت قرار گرفته زیرا کاری را که پروتئین انجام می دهد هیچ یک از از عوامل غذایی دیگر نمی توانند انجام بدهند پروتئین در ساختمان سلول ها به عنوان مهمترین عامل شرکت دارد پس برای رشد و نمو لازم است  .در ساختمان خون و تمام اعضاء بدن نقش اساسی را پروتئین دارد .

هر روز تعدادی از سلول های بدن از دست می روند که باید جایشان را سلول های تازه بگیرند این کار با کمک پروتئین میسر می شود .مو ناخن شاخ حیوانات پوست گوشت استخوان ترشحات بدن مایعات مخاطی آنزیم هایی که در بدن ساخته می شوند و برای هضم و جذب و تجزیه و ترکیب مواد موجود در بدن بکار می روند هورمون ها یا ترشحات غدد داخلی که برای تنظیم اعمال بدن لازمند همه از پروتئین ها ساخته می شوند .

در خون ما هم مقداری پروتئین وجود دارد اگر مقدارش کمتر از حد لازم بشود قسمتی از آب موجود در خون از رگها خارج شده در فضای بین سلول های بدن می رود و در آنجا جمع می شود انوقت بدن ورم می کند و این حالت وقتی ادامه پیدا می کند خطرناک خواهد شد .برای مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری زا بدن با استفاده از پروتئین موادی به نام پادتن یا آنتی کور ( یا آنتی بادی ) می سازد در واقع مهمترین اسلحه بدن برای مبارزه با میکروب ها همین است که از پروتئین ها ساخته می شود  .

انتقال صفات پدر و مادر به فرزند و اصولا ساخته شدن سلول های جنسی و سلول تخم و جنین و فرزند با پروتئین یا مواد سازنده ی آن ارتباط دارد بنابراین در هر جا زندگی است یا سخنی از فعالیت های حیاتی و تلاشی برای زندگی یا سازندگی است پروتئین آنجا حضور دارد .این همه نقش که  برای پروتئین شمردیم مهمترین نقش های آن بود وگرنه پروتئین در بدن کارهای دیگری هم به عهده دارد مثل حمل و نقل بعضی مواد از بین بردن مواد سمی و ...

وانگهی اگر بدن مقدار کافی انرزی از طریق سایر اجرا غذایی بدست نیاورده باشد مقداری پروتئین در بدن صرف  تولید انرژی می شود.

پروتئین از چه چیزهایی درست شده است؟

در ساختمان پروتئین اتم های کربن اکسیژن هیدروژن و ازت حتما شرکت دارند می دانیم که کربن اکسیژن و هیدروژن در ساختمان بسیاری مواد آلی وجود دارند اما ازت علاوه بر این ها در ساختمان پروتئین موجود است به همین دلیل بعضی وقت ها به پروتئین ها مواد ازته هم می گویند البته این نام را نباید فقط به پروتئین ها داد چرا که مواد دیگری هم وجود دارند که ازت دارند اما پروتئین نیستند .

پروتئین ها از اسید آمینه های مختلف درست شده اند گمان می کنند که 22 اسید آمینه در بدن موجودات زنده باشد .

این ها که گفنیم شکل کلی بود بعضی اوقات پروتئین هایی پیدا می شوند که علاوه بر ساختمانی که ذکر کردیم در ترکیب آن ها عناصر مختلفی مثل آهن ید یا مواد قندی و غیره وجود دارد به این نوع از پروتئین ها مرکب می گویند در حالی که پروتئین هایی که این مواد اضافی را ندارند پروتئین ساده نامیده می شوند .

حقیقت این است که بدن برای استفاده از پروتئین ها اول باید آن ها را بصورت اسید آمینه تجزیه کند و بعد آنطور که لازم دارد از آن دریافت کند .

کدام پروتئین با ارزش تر است ؟

حالا که معلوم شد پروتئین با ارزش تر چه خصوصیتی دارد برویم بر سر استفاده علمی از آن

ظاهرا پروتئین تخم مرغ با ارزش ترین نمونه است و به آن نمره صد می دهند و پروتئین های دیگر را با آن مقایسه می کنند .هرچه شباهت آن ها به پروتئین تخم مرغ بیشتر باشد نمره شان بیشتر است و هر چه بر عکس شباهت آن ها کمتر باشد نمره ی آن ها کمتر و ارزش آن ها کمتر است .

بهترین نوع پروتئین ها بعد از تخم مرغ پروتئین های گوشت ماهی شیر و فراورده های آن است همچنین پروتئین مختصری که در سبزیجات و میوه ها است اگرچه مقدارش خیلی کم است ولی با ارزش و مرغوب است .

اما پروتئین کله پاچه ارزش پروتئین گوشت را ندارد اگرچه نامش را پروتئین حیوانی می گذاریم .

پروتئین گندم و حبوبات مثل نخود لوبیا باقالا و ... اگرچه مقدارشان کم نیست اما خیلی مرغوب نیستند و به تنهایی با ارزش نیستند .

می گویند پروتئین های حیوانی روی هم رفته از پروتئین های گیاهی باارزش ترند این حرف تقریبا درست است چون پروتئین تخم مرغ گوشت شیر پنیر ماست کشک ماهی مرغ دل و جگر از پروتئین گندم برنج و حبوبات بهتر است  .

 

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

در مطلب پیشین توضیح داده شد که پروتئین مهمترین جزء  هر غذایی است  اما منشاء پروتئین ها گیاهان و موجودات ذره بینی از ازت هوا و بقایای موجودات استفاده کرده پروتئین می سازند حیوانات و انسان از گیاهان تغذیه می کنند همین حیوانات که از پروتئین گیاهان خورده اند و خود پروتئین اندوخته اند به نوبه ی خود غذای انسان می شوند حیوانات و انسان مجبورند پروتئین خود را یا از گیاهان بدست آورند یا از حیوانات و فراورده های آن ها  .

سرنوشت پروتئین بدن

ما پروتئین خالص معمولا نمی خوریم بلکه همراه دیگر مواد میخوریم مثلا نانی که می خوریم حدود 9 درصد آن پروتئین است بقیه اش آب مواد نشاسته ای و دیگر چیزها است .پروتئین در دهان هضم نمی شود اما در معده در محیط اسیدی تحت اثر آنزیمی بنام پپسین که در معده ترشح می شود تا حدودی هضم می شود در روده هم تحت اثر ترشحات لوزالمعده و روده ( تریپسین و اریپسین که آنزیم های هضم کننده پروتئین هستند و همراه آنزیم های گوارشی دیگر ترشح می شوند ) هضم می شود و به اسید آمینه تبدیل می شود ،اسید آمینه جذب خون می شود و به سلول ها ی مختلف بدن می رسد هر جا که لازم باشد بدن از آن ها استفاده می کند .

مقداری از اسیدهای آمینه در بدن می سوزند و ایجاد انرژی می کنند اگر بازهم اضافه باشد در بدن به چربی تبدیل می شود .حالا شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که این آنزیم هایی که اسم بردیم و گفتیم پروتئین را هضم می کند چطور است که خود سلول های معده و روده را هضم نمی کند حقیقت این است که این آنزیم ها در داخل سلول ها ترشحی بصورت غیرفعال موجودند ولی وقتی ترشح می شوند آنوقت به صورت فعال در می آیند اگر غیر از این بود خانه از پای بست ویران بود !

پروتئین هایی که در بدن می سوزند از سوختن آن ها انرژی گاز انیدرید کربنیک آب و اوره درست می شود اوره یک ماده مضر است که باید از راه ادرار دفع شود اگر مقدار اوره در خون از حدی تجاوز کند عوارض آن ظاهر می شود .خوب است نتیجه گیری کنیم که زیاد خوردن پروتئین کار غلطی است  .

درباره ی پروتئین های مرکب یک دسته ی مهم از پروتئین های مرکب که تقریبا همه جا حضور دارند نوکلئوپروتئین ها هستند . وقتی نوکلئوپروتئین ها در بدن بسوزند یکی از موادی که ایجاد می شود اسید اوریک است که زیاد شدن آن در خون سبب بیماری و از جمله موجب بیماری نقرس می گردد .

پروتئین هایی که در ساختمان نوکلئوپروتئین ها وجود دارند مسئول تولید اسیداوریک هستند به همین دلیل است که در بیماری نقرس یا در زیاد بودن اسید اوریک خون باید مواد حاوی پورین مثل گوشت حیوانات جوان و دیگر منابع پروتئین محدود شود .

منابع پروتئین :

  • گروه اول : شامل شیر ماست کشک که پروتئین مرغوب دارد .

  • گروه دوم : گوشت و تخم مرغ که پروتئین آن ها خیلی خوب است .

  • گروه سوم : سبزیجات حبوبات مغزها ( آجیل )  مقدار پروتئین سبزیجات خیلی کم است و از 2 درصد تجاوز نمی کند اما غالبا از نوع مرغوب می باشند .

  1. حبوبات خشک مقدار زیادی پروتئین دارد مثلا هر 100 گرم باقالا 29 گرم پروتئین دارد حبوبات گاهی هضمشان مشکل است .

  2. اما راجع به مغزها مثل پسته بادام گردو تخم هندوانه تخم کدو اینها علاوه بر روغنی که دارند پروتئین موغوبی دارند مقدارش  هم زیاد است .

  3. البته یادتان باشد اگر مغزها کهنه شوند روغنشان فاسد می شود تخم آفتابگردان بادام زمینی سویا کنجد هم از همین دسته است .

  • گروه چهارم : نان و غلات مثل جو، ارزن، برنج

در شبانه روز چقدر پروتئین لازم داریم ؟

بچه های کوچک زنان باردار مادران شیرده بعد از بیماری ها احتیاج بدن به پروتئین بیشتر است سازمان های بین المللی توصیه کرده اند هر آدم بالغ روزانه 1 گرم پروتئین در برابر هر کیلوگرم وزن بدن خود مصرف کند البته باید بگوییم که احتیاج واقعی کمتر از این رقم است به این ترتیب توصیه کرده اند یک آدم 60 کیلوگرمی روزی 60 گرم پروتئین در غذایش باشد .

همچنین توصیه کرده اند شیرخواران تا 3 ماهگی 3/2 گرم به ازاء هرکیلوگرم وزن و از 3 ماهگی تا 6 ماهگی 8/1 گرم و از 6 ماهگی تا 9 ماهگی 5/1 و از 9 ماهگی تا 12 ماهگی 2/1 گرم پروتئین اضافه بر احتیاج خود دریافت نمایند .

فقر پروتئین :

بر اساس گزارش های مختلف که توسط صاحبنظران در امور تغذیه در سطح جهانی تهیه شده نزدیک به دو سوم جمعیت دنیا از گرسنگی رنج می برند مطابق مطالعات انجام شده که گاه گاه از طرف سازمان های بین المللی منتشر می شود مقدار پروتئین مصرفی امروز مردم دنیا اگر بصورت عادلانه تقسیم شود کمبود پروتئین وجود نخواهد داشت.

در اثر کمبود پروتئین چه پیش می آید؟

هرجا پروتئین لازم است آنجا به بدن نرسد در کار همان عضو ایجاد اختلال می شود در بچه های کمتر از 2 سال همانطور که قبلا گفتیم اختلال رشد عقلی هم پیش می آید این بچه ها دچار عقب افتادگی ذهنی می شوند.و تا آخر عمر هم این عوارض رفع نمی شوند.اختلال در رشد بدنی کمبود مقاومت بدن در برابر بیماری ها بی نظمی عمومی در کار بدن کم خونی سوء هضم ورم و ده ها عارضه ی دیگر در اثر کمبود پروتئین ظاهر می شود که البته شدت این عارضه ها ارتباط دارد با میزان کمبود پروتئین و مدت زمانی که این کمبود وجود دارد و همچنین سن و شرایط خاص انسان .

در بسیاری از کشورهای جهان سوم وقتی بچه ها را از شیر می گیرند و به آن ها غذاهای دیگر مثل آب قند و آرد می دهند به علت کمبود پروتئین این بچه ها مبتلا به مرضی می شوند به اسم کواشیور کور شکم این بچه ها بزرگ می شود چشم ها آب می آورند گویی می خواهند از حدقه در بیاید رنگ مویشان و می ریزد رشد و نمو شان متوقف می شود دچار اختلالات روانی می شوند و ...

بیماری کواشیورکور غالبا بعد از 2 سالگی دیده می شود اما کمبود پروتئین در آدم های بزرگ هم زیاد دیده می شود در بزرگ ترها هم ورم دیده می شود یادتان هست گفتیم یکی از وظایف پروتئین در خون نگهداری آب خون است اگر پروتئین خون کم شود آب خون به فضای بین سلول ها می ورد و جمع می شود .آنوفت بدن برای جبران کمبودی که در خون از جهت حجم پیش می آید با اقداماتی آب و نمک را در بدن حبس می کند و دفع آن ها را  کم می کند که متاسفانه همین کار سبب می شود ورم زیادتر شود .

زندگی به پروتئین وابستگی نزدیکی دارد و کمبود آن شدیدا زندگی را به خطر می اندازد.

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

در این مقاله با هرم مواد غذایی آشنا می شوید و زیر مجموعه و خوراکی های موجود را برای شما عزیزان بر طبق این هرم طبقه بندی کرده ایم تا آخر مقاله همراه متخصصان کلینیک رسپینا باشید.

 خوراکی ها ومحصولات حیوانی

باحرکت به ردیف های بالاتر هرم, متوجه انواعی از مواد غذایی می شوید که منشا حیوانی دارند- گروه لبنی و گوشت , مرغ, ماهی , حبوبات, تخم مرغ  وگروه خشکبار . در این گروه مواد مغذی پراهمیتی مانند پروتئین, کلسیم , آهن و روی عرضه می شود.

گوشت وجایگزین گوشت

(2تا3 واحد برابربا 150 تا200 گرم)

55 تا 80 گرم گوشت, مرغ یا ماهی (حدودا اندازه کف دست تان) مقدار پروتئین کافی برای یک وعده ی غذایی است. برای خریدن گوشت هایی با حداقل چربی , گوشت درجه یک گاو, گوساله وگوسفند را انتخاب کنید همچنین,برش های لخم گوشت مثل راسته یا ران (راسته گاو, ران یا بالای ران ,مغز ران یا راسته ی خرد شده یا ران گوسفند) نیز خوب است. گوشت گاو بهتر است کم چربی یا بسیار کم چرب باشد. اگر گوشت سرد بدون چربی می خورید, در اغذیه فروشی بیشتر مراقب باشید , بسیاری از آن ها کم چرب استفاده نمی کنند . اکثر ماهی ها به طور طبیعی کم چربند.

طبق نظر وزارت کشاورزی ایالات متحده انواع گوشت, حبوبات , خشکبار وتخم مرغ در یک گروه قرار می گیرند. آن ها همگی پروتئین بیشتری از سایر مواد غذایی هرم دارند, ولی به عقیدهی منتقدان تشابهی بین اقلام این گروه وجود ندارد. گوشت قرمز خطر افزایش سرطان را دربردارد, و برخی گوشت های دیگر, به خصوص گوشت سرد ,چربی زیاد دارند .شواهد علمی جدید نشان می دهد که خشکبار دارای ویتامین ای ووحبوبات دارای فیبر است که آن ها را منحصر به فرد می کند, نه مشابه با گوشت.

به علاوه چربی موجود در ورقه های ماهی با چربی گوشت قرمز و مرغ یکسان نیست.

 

سبزیجات صلیبی

سبزیجات صلیبی –بک چی , بروکلی , کلم است. آن ها نه تنها از سرطان روده ی بزرگ و بروکسل, کلم قرمز , گل کلم , کلم پیچ , کلم برگ , سرطان مقعد پیشگیری می کنند, سرشار از کلسیم, آهن, کلم قمریبرگ خردل , تربچه , شلغم سوئدی و فولات هم هستند.

شلغم وشاهی – سرطان ستیزهایی هستند که درباغچه می رویند . از آن جهت به آن ها صلیبی می گویند:

1. Bok Choy نوعی کلم که در چین بیشتر می گوییم که گل ها با جوانه هایشان به شکل صلیب می شود.

وقتی پروتئین انتخابی شما گوشت است, قبل از طبخ تمام چربی های قابل رویت را تمیز کنید . و پوست مرغ را قبل از خوردن بگیرید. به جای سرخ کردن یا تفت دادن از روش های آشپزی کم چرب تر, مانند کباب کردن و برشته کردن استفاده کنید. حداقل یک وعده غذای بدون گوشت داشته باشید . حبوبات جایگزین مناسبی برای گوشت در این گروه هستند.

برای برآوردن نیازهای پروتئینی خود روش های زیر را انتخاب کنید :

انواع گوشت (هر1 واحد محسوب می شود):

  • 55تا 80 گرم گوشت گاو, گوساله, یا گوسفند, بدون ااستخوان پخته
  • 55تا80 گرم مرغ پخته شده بدون پوست یا استخوان
  • 55تا80 گرم ماهی پخته شده ی بدون استخوان
  • 55تا80 گرم کنسرو ماهی بدون آب

جایگزین های گوشت (هریک 30 گرم اند , در حدود 3/1 واحد محسوب می شوند):

  • 1 عدد تخم مرغ (زرده وسفیده ) یا 2 عدد سفیده ی تخم مرغ
  • 2/1فنجان حبوبات پخته شده (در صورتی که در حکم سبزیجات نباشند)
  • 2قاشق غذاخوری کره ی بادام زمینی
  • 4/1 فنجان از دانه ها, مانند تخمه آفتاب گردان یا کدوحلوایی
  • 3/1 فنجان خشکبار, مانند گردو, بادام زمینی
  • 2/1فنجان لوبیای پخته
  • 2/1 فنجان پنیر سویا

فرآورده های گوشتی یا ماهی (هریک 30 گرم و در حدود 3/1 واحدند:)

  • 30 گرم کالباس کم چربی یا ژامبون
  • 2/1 یک سوسیس فرانکفورتر (وقتی هر 450 گرم 8 عدد باشد)
  • 4/1 فنجان کنسرو ماهی تن یا آزاد
  • 3/1 فنجان کنسرو
  • 6 عدد میگو متوسط
  • 4/1 فنجان کنسرو لابستر یا میگو

 فرآورده های لبنی (2تا3واحد)

گروه شیر , ماست وپنیر در ردیف سوم هرم با گروه گوشت , مرغ , ماهی , حبوبات , تخم مرغ و خشکبار مشترک است. مانند مواد غذایی در گروه گوشت , محصولات لبنی منبع مناسبی از پروتئین اند . همچنین برخی از بهترین منابع کلسیم هستند و ویتامین آود رژیم غذایی شما رانیز تامین می کنند.

چند کلمه ی هشدارگونه: فراورده های لبنی ممکن است بسیار پرچرب باشند بنابراین هنگامی که مراقب وزن خود هستید از انواع بدون چربی , کم چربی ,نیمه چرب یا پنیرها ,بستنی ها , ماست یخ زده , شیر یخی وفرآورده های شیری مایع وچربی گرفته استفاده کنید , اگر فرآورده های لبنی, به قولی باب طبعتان نیست , حتما با خوردن سبزیجات برگ تیره کلسیم لازم را تامین کنید.

شاید نیاز داشته باشید قرص های ویتامین مکمل هم بخورید, براساس شواهد اخیر فرآورده های لبنی در واقع به کاهش وزن شما کمک می کنند.تحقیقات متعددی این مسئله را ثابت کرده است.

نتیجه یک کار جالب توجه که در دانشگاه تنسی صورت گرفت ودر نشریه ی طبی لیپیدز در فوریه2002 منتشر شد این بود که افزایش منابع غذایی کلسیم دار, مخصوصا فرآورده های لبنی, موجب کاهش چربی بدن می شود حتی یدون محدود کردن کالری و اگر کالری ها را محدود کرده باشید کاهش وزن آهنگ تندتری پیدا می کند.

درصورتی که بدنتان لاکتوز را تحمل نمی کند و درصورت خوردن فرآورده های لبنی بیمار می شوید , شیری تهیه کنید که مقدار لاکتوز را تحمل نمی کند و در صورت خوردن فرآورده های لبنی بیمار می شوید, شیری تهیه کنید که مقدار لاکتوز آن کم باشد. انواع متعددی از این نوع شیرها در سوپر مارکت ها پیدا می شود که به امتحانش می ارزد.

فرآورده های خوشمزه ی لبنی برای دریافت کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی شما عبارتند از:

  • 1فنجان شیر معمولی یا بدون چربی
  • 1 فنجان ماست
  • 40 گرم پنیر
  • 50 گرم پنیر فراوری شده
  • 2 فنجان پنیر خانگی (کلسیم کمتری از سایر پنیرها دارد)
  • 2/1 فنجان پنیر ریکوتا
  • 2/1 فنجان شیر خشک بدون چربی
  • 2/1 فنجان شیر غلیظ شده
  • 1 فنجان ماست یخ زده یا 1و2/1 فنجان شیر یخ زده

پنیر تنها جایگزین مناسب گوشت برای پروتئین نیست. البته مقداری پروتئین به بدن می رساند , ولی چربی بسیار زیادی نیز دارد. اگر نمی خواهید گوشت بخورید , دنبال بسته بندی های تن ماهی, حبوبات پخته و حبوبات له شده مانند حمص ( که با خمیر کنجد درست شده باشد)

فراورده های سویا, مانند تمپه وپنیر سویا باشید . یا انواع پنیر های چربی گرفته و کم چرب تر مانند پنیر فتا, بی بی سوئیس و موزارلای چربی گرفته را انتخاب کنید.

ردیف ریزه میزه : چربی, روغن وشیرینی

اگر این گروه در راس هرم قرار گرفته به این معنا نیست که بهترین گروه است .این جایگاه  مانند یک پنت هاوس است . افراد کمی می توانند اوقاتشان را در آن جا بگذرانند.

فهرست مواد غذایی این گروه را به دقت بررسی کنید و چیزهایی را که احتمالا یه طور مکرر می خورید در آنجا ببینید . اکثر این مواد غذایی به جز قند, چربی و کالری ماده مغذی دیگری دربرندارند.گذاشتن تمام چربی ها وقندها در یک گروه برخی گروه های مراقبت سلامتی درمی برد.

دلایل زیادی برای توجیه مصرف بیشتر قند وجود ندارد با این حال منتقدان می گویند که حبس تمام چربی ها و روغن ها با قند وشیرینی ها در اتاقک زیر شیروانی عادلانه نیست . تمام چربی ها کالری یکسانی دارند ولی آنچه اهمیت دارد این است : چربی های ترانس , در غذاهایی پیدا می شوند که تقریبا با چربی هیدروژنه تهیه شده باشند, برخی از مارگارین ها و روغن نباتی های جامد شیرینی پزی نیز به اندازه ی چربی اشباع شده ناسالمند- چربی حیوانی که در دمای اتاق جامد است , هر دو کلسترول ناسالمLDL را بالا می برد و موجب بروز بیماری قلبی می شود.

از طرفی هم , چربی های اشباع نشده , میزان کلسترولرا بهبود می بخشد ولذا خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. روغن خشکبار , دانه ها و زیتون درزمره ی روغن اشباع نشده است .

خلاصه, از هر نوع چربی بسیار کم مصرف کنید , آن ها کالری زا هستند . و درصورت استفاده, از نوع اشباع نشده ی آن را مصرف کنید.

چربی ها:

  • ژامبون یا گوشت نمک سود شده
  • کره
  • خامه (لبنی یا غیر لبنی)
  • روغن گرفته شده از چربی
  • مارگارین
  • مایونز
  • سس سالاد
  • روغن شیرینی پزی

قندها:

  • آب نبات
  • شیره ی ذرت
  • کرم (خامه روی کیک وشیرینی
  • انواع نوشابه های آب میوه (غنی شده)
  • دسرهای ژلاتینی
  • عسل
  • مربا یا ژله
  • شیره افرا
  • مارمالاد
  • ملاس
  • آب نبات چوبی و بستنی یخی
  • بستنی میوه ای
  • نوشابه غیر الکلی
  • شکر (سفید وقهوه ای)

نگاهی به هرم گیاهی

اگرگوشت نمی خورید به هرم گیاهی که در تصویر 4-9 نشان داده ایم , نگاه کنید .از آنجا که گوشت , مرغ و ماهی در برنامه غذایی گیاهی وجود ندارد در این هرم میوه ها , سبزیجات و حبوبات –مانند دانه سویاو بادام زمینی و غلات کامل – مساوی تقسیم شدهاند. گیاهخوران باید در هر وعده مواد غذایی هر سه گروه را در برنامه ی غذایی خود بگنجاند. خشکبار و دانه ها , شیر یا شیر سویا و روغن ها را باید هر روز و تخم مرغ و انواع قندها را گاه به گاه و خیلی کم باید مصرف کرد. ولی افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنند باید به خاطر بسپارند که واحدهای خشکبار , دانه ها و انواع روغن باید بسیار کم باشد , زیرا چربی بالا دارد و بنابراین کالری زا هستند.

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

در این مقاله دید جدیدی درباره چاقی به شما می دهیم.تا آخر مقاله با متخصصان کلینیک رسپینا همراه باشید.

تفاوت تصور عمومی و تفکر علمی از چاقی :

آیا تا به حال فکر کرده اید چرا با وجود این همه تجهیزات  روش ها و لوازم لاغری تناسب اندام و علیرغم استفاده ی بسیاری از مردم از آن ها هنوز چاقی و سلولیت مشکل اساسی تعداد زیادی ز افراد جامعه است؟

قبل از پاسخ به این یک دقیقه هم اندیشی کنیم اگر شما بدانید که :

زخم معده به دلیل ترشح بیش از حد اسید معده بروز می کند و بدانید تنها راه درمان آن خنثی کردن اسید و یا کاهش دادن ترشح آن است .بدون شک شما وقتی یک قرص یا شربتی را می بینید که سازنده آن مدعی است این دارو حاوی مواد خنثی کننده اسید معده یا کاهنده ترشح اسید معده است و محتویات و اثر آن در مراجع ذیصلاح مثل   FDA  تایید شده است براحتی آن را انتخاب و استفاده می کنید .

ولی وقتی شما یک کلاهی را ببینید که سازنده ی آن مدعی درمان زخم معده است با مراجعه به دانش تان در این مورد چون ارتباطی بین این دو نمی بینید نمی توانید براحتی آن را انتخاب کنید .ولی آیا عموم مردم دانش شما را دارند ؟ اگر پاسخ شما نه است پس بدانید روزانه تعداد زیادی از مردم که دانش شما را ندارند به امید رهایی از درد این کلاه را خواهند خرید و این همان کلاهی است که متاسفانه هر روز با استفاده از تبلیغات های گسترده رسانه ای توسط کمپانی های سودجو سر بسیاری از مردم دنیا گذاشته می شود

بنابراین در پاسخ به سوال فوق باید گفت :

چاقی و سلولیت مشکلی پزشکی برای عموم مردم یه ویژه زنان است .دانش عمومی در مورد رخدادهای بیولوژیکی (سلولی و مولکولی ) که منجر به شکل گیری بافت هایی می شوند که منتج به چاقی و سلولیت اند خیلی جزئی است .دانش عمومی در مورد پایه علمی ساختار تجهیزات و لوازم تخصصی درمان چاقی و سلولیت نظیر دستگاه کویتیشن و مکانیسم عملکرد آن ها تقریبا وجود ندارد .

این عدم آگاهی باعث می شود برخی کمپانی ها و افراد سودجو تحت تبلیغات گسترده رسانه ای یک جفت کفش را بدون هیچگونه تاییدیه  علمی به  عنوان درمان کننده کامل همه ی مشکلات چاقی و سلولیت لاغری پوست و زیبایی معرفی کنند مشکلاتی که اگر ده متخصص پزشکی از رشته های مختلف بصورت تیمی روی یک فرد کار کنند باز هم نمی توانند رفع صد در صد آن ها را تضمین کنند .

تفاوت تصور عمومی و تفکرعلمی از چاقی :

ممکن است یکی از دلایل پذیرش ذهنی تبلیغات های غیرعلمی توسط مردم تصور عمومی در مورد چاقی و عدم آگاهی آنان در مورد سلولیت باشد در حالیکه  اولا تفکر علمی در مورد چاقی کمی متفاوت از تصور عمومی است

دوما: 99 درصد مواردی که در تصور عمومی به ویژه زنان چاقی فرض می شوند چاقی نیستند بلکه سلولیت هستند که دانش عمومی در مورد آن بسیار جزئی است .

به همین دلیل برای ورود به بحث علمی در مورد چاقی و درک بهتر مطالب بعدی لازم است ابتدا تعریفی علمی از چاقی و سلولیت را مد نظر داشته باشیم :

معمولا تصور عمومی از چاقی و لاغری این است که بدن انسان موادغذایی بیش از نیاز خود را که توسط فرد خورده می شود بصورت چربی در نواحی مختلف بدن ذخیره می کند و چاق می شود و در صورتی که فرد کمتر از نیاز بدن موادغذایی مصرف کند بدن شروع به مصرف چربی های ذخیره شده می کند و لاغر می شود .

ولی تفکر علمی در مورد چاقی و لاغری کمی متفاوت است و آن را در دو نوع در نظر می گیرد :

بدین ترتیب که اگر میزان چاقی یا در واقع مقدار چربی های ذخیره شده در سلول های چربی به قدری باشد که خون بصورت کاملا طبیعی در لا به لای بافت های چربی جریان یابد در این صورت اگر فرد کمتر از نیاز بدن موادغذایی مصرف کند بدن شروع به مصرف چربی ها ی ذخیره شده می کند و لاغر می شود منظور از تعریف کلی چاقی در منابع علمی هم همین حد از چاقی است و اینگونه تعریف می شود :

چاقی عبارت است از افزایش وزن همراه با تجمع چربی در نواحی مختلف بدن (بیشتر در نواحی شکم ) بدون درد و ناصافی پوست که در مردان و زنان بصورت یکسان بروز می کند و معمولا با رژیم غذایی قابل درمان است .

ولی اگر میزان چاقی یا در واقع مقدار چربی های ذخیره شده در سلول های چربی به قدری زیاد باشد که سلول های چربی باد کرده و به مویرگ های اطراف خود فشار بیاورندو موجب کاهش و بعضا توقف جریان خون در لابلای بافت های چربی شوند، در این صورت حتی اگر فرد کمتر از نیاز بدن مواد غذایی مصرف کند بدن نمی تواند چربی های ذخیره شده را مصرف کند و لاغر شود زیرا تنها راه برداشت و مصرف چربی ها از طریق خون امکان پذیر است و در این افراد خون به چربی های ذخیره شده دسترسی مناسبی ندارد .

بنابراین بدن شروع به برداشت چربی از نواحی مانند صورت می کند که خون در لابلای بافت های چربی آن در جریان است و به چربی های آن دسترسی دارد .در نهایت ممکن است فرد با یک صورت استخوانی ولی شکم و پهلوهای چاق و پر از چربی مواجه شود .

درمان این نوع از چاقی صرفا با کاهش مصرف امکانپذیر نیست .این همان تفاوت کوچک بین تصور عمومی با تفکر علمی در خصوص چاقی است . و شایان ذکر است اگر از شروع و پیشرفت این حد از چاقی جلوگیری نشود تبدیل به سلولیت خواهد شد.افراد چاق باید با توجه به شرایط فیریکی و متابولیسم فعالیت روزانه ، به دنبال کاهش کالری دریافتی روزانه باشند توجه داشته باشید که فعالیت بدنی بیشتر برای ثابت نگه داشتن وزن است و تاثیر چندانی برکاهش آن ندارد.مگر فعالیت های بدنی سنگین که کالری زیادی از شما مصرف می کند .

توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از چاقی :

رعایت برنامه ی غذایی و تغذیه صحیح سبب می شود که ضمن تامین نیازهای اصلی مواد مغذی از زیاده روی در مصرف غذا خودداری کرده و سلامتی را تضمین کنند :

  • مصرف غذاهای چرب یعنی مصرف لبنیات پرچرب، روغن ،کره، گوشت قرمز پرچرب، کله و پاچه، جگر، مغز، سس سالاد و موادی از این قبیل را به حداقل برسانید .
  • غذاها را بیشتر به صورت اب پز بخارپز یا کباب شده تهیه کنید .
  • از مواد فیبردار مانند سبزیجات و میوه ها نان سبوس دار حبوبات و غلات بیشتر مصرف کنید .
  • از روغن مایع برای پخت و پز استفاده کنید .
  • از مصرف غذاهای آماده پرانرژی مانند چیپس سوسیس کالباس تا حد امکان بپرهیزید .
  • وعده های غذا خوردن را افزایش دهیداما میزان غذای مصرف شده در هر وعده را کم کنید . نوع غذا خیلی مهم تر از مقدار آن است. در ساعات منظم غذا بخورید.

برای مشاوره و آشنایی و دریافت رژیم اصولی متناسب با وزن و فعالیت روزمره شما، با ما تماس بگیرید.

 

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

آخرین تکنولوژی که اخیرا به بازار ارائه شده و نقش بسیار قابل ملاحظه ای در درمان سلولیت دارد سیستم های کویتیشن هستند .

کویتیشن یعنی حفره زایی

کویتیشن اصطلاحی است که به پدیده تشکیل حباب در سیالات تحت شرایط خاص گفته می شود بدین ترتیب که بر اساس قانون برتولی درمحل هایی نظیر پشت پروانه ی کشتی ها و محل تنگ و گشاد شدگی لوله ها و شیرآلات که سیالات به طور ناگهانی و سریع دچار حرکت متلاطم و مغشوش با سرعت بالا می شوند فشار در نقاطی از سیال به صورت لحظه ای کاهش میابد و موجب تبخیر سیال در آن نقاط می شود .

بخار حاصل از تبخیر موجب شکل گیری حباب های کوچک در داخل سیال می شود (پدیده کویتیشن یا پرتوزایی )حباب حاوی بخار (گاز ) است بنابراین در لحظه ی بعدی که حالت کم فشار از بین می رود بر اساس قوانین فیزیکی گازها بخار داخل حباب تحت فشار بالای اطراف خود متراکم شده و دمای آن نیز به شدت افزایش می یابند و در نهایت تحت فشار بالا مانند یک بمب صوتی – حرارتی بسیار کوچک منفجر می شود .

پدیده ی کویتیشن اولین بار در اواخر قرن 19 میلادی توسط لرد ریلی در حالیکه او از بین رفتن یک حباب در یک سیال را مشاهده می کرد مورد توجه و مطالعه قرار گرفت .

این پدیده ابتدا به عنوان یک عامل آسیب زا به پروانه ی کشتی ها و پمپ ها شناسایی شد ولی در دهه های بعد کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنایع پزشکی پیدا کرد و اخیرا با پایه ای علمی و اثری قابل ملاحظه در حوزه  پوست و زیبایی برای درمان سلولیت ارائه شد.

چگونه کوتیشن در درمان سلولیت بکار گرفته شده است؟

دانستیم که هر عاملی که موجب حرکت های سریع و ناگهانی در یک سیال شود می تواند موجب ایجاد نقاط کم فشار و بروز کویتیشن در آن شود .

از طرفی می دانیم که موج صوتی مجموعه ای از تکان های سریع و متوالی است که بوسیله ی تکان های مکانیکی تولید می شود و باعث تکان های مکانیکی در اجسام اطراف خود می شود و بوسیله ی تکان های مکانیکی منتقل می شود و تا عمق 3 الی 5 سانتی متر در بافت بدن نفوذ  می کند .

و می دانیم که بخش زیادی از بافت های بدن را آب (یک سیال ) تشکیل میدهد .

با توجه به مطالب فوق :

اگر موج صوتی با شدت بالا از بافت های بدن عبور کند تکان های سریع موج صوتی باعث  حرکت های سریع و ناگهانی در اب بافت های بدن شده و موجب ایجاد نقاط کم فشار و پر فشار و بروز پدیده کویتیشن در آن ها خواهد شد .

دستگاه کویتیشن

در واقع این دستگاه یک تولیدکننده ی امواج مافوق صوت با فرکانس (تعداد تکان های ) 40 الی 60 هزار در ثانیه با شدت بالاست که نفوذ امواج تولیدی آن در بافت سلولیت موجب بروز پدیده کویتیشن در مایعات درون بافت های سلولیت می شود .انفجار حباب های حاصل از پدیده کویتیشن دارای قدرت تخریبی فوق العاده ای است و می تواند به پروانه کشتی ها و پنپ ها آسیب جدی بزند .

حباب های حاصل از پدیده ی کویتیشن در بافت سلولیت نیز مانند بمب های صوتی- حرارتی میکروسکوپی عمل می کنند که در درون بافت سفت و متورم و انباشته از چربی سلولیت منفجر شده و موجب جدا شدن رسوبات درهم شکستن بافت های چربی و تکه تکه شدن چربی ها و حتی پاره شدن غشاء سلول های چربی و آزاد سازی آن ها در داخل مایعات درون بافتی و لنف و نیز افزایش نفوذپذیری سلول های چربی و انتشار تری گلیسریدها و اسیدهای چرب از آن ها می شوند .

بدین ترتیب چربی ها تری گلیسریدها و اسیدهای چرب آزاد شده و طی فرایند متابولیکی طبیعی بدن از موضوع درمان تخلیه و مصرف خواهند شد .این اثرات تحت آزمایشات کلینیکی و مطالعات علمی به اثبات رسیده و تایید شده اند بطوری که حتی بعد از یک جلسه درمان همراه با دستگاه رولروکیوم کاهش قابل توجهی در اندازه ی دور کمر ثبت شده است .

دستگاه های کویتیشن بدلیل قدرت منحصر بفردی که در درهم شکستن توده های چربی دارند هم اکنون در بسیاری از مراکز درمانی و زیبایی کشور به منظور درمان چاقی و سلولیت و کاهش چربی های انباشته شده در نقاط مختلف بدن از جمله : دور کمر، شکم،  باسن و داخل و بیرون ران ها بطور موفقیت آمیزی استفاده می شود .لیکن همگام با این دستگاه ها نیز باید از سیستم های رولروکیوم استفاده شود تا با تخلیه ی بهینه رسوبات و چربی های آزاد شده از بافت موضع درمان و برقراری مجدد جریان خون و لنف در بافت نتایج درمانی مورد نظر تحقق یابند .

نکته : دستگاه های اولتراسوند تراپی و کویتیشن هر دو تولید کننده امواج مافوق صوت هستند لیکن فرکانس و شدت آن ها متفاوت است .

سیستم های اولتراسوند تراپی دارای فرکانس 1 الی 3 میلیون با شدت پایین و دستگاه های کویتیشن دارای فرکانس 40 الی 60 هزار با شدت بالا هستند امواج مافوق صوت در فرکانس بالا و شدت پایین موجب تولید حباب هایی می شوند که رشد کرده متراکم شده و منفجر می شوند  .

در چه هنگام استفاده از کویتیشن پیشنهاد نمی شود :

  • اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید .
  • اگر تحت درمان با داروهای ناباروری هستید.
  • اگر تازه زایمان کرده اید یا در دوران شیردهی قرار دارید .
  • در صورت ابتلا به هرگونه بیماری قلبی عروقی و وجود پیس میکری (ضربان ساز ) در بدن یا هر وسیله ی الکترونیکی در داخل بدن .
  • اگر از بیماری های پوستی مانند: کهیر، اگزما، عفونت پوستی و... رنج می برید .
  • اگر دارای تاتو در بدن، بافت کلوئیدی یا لکه های پوستی هستید .
  • اگر مبتلا به سطح کلسترول بالا تری گلیسرید بالا یا فشار خون هستید .
  • اگر مبتلا به بیماری های کبدی کلیوی یا دیابت هستید .
  • در صورتی که در داخل بدنتان فلزی وجود دارد مانند وجود ایمپلنت و پروتزهای فلزی یا ای یو دی و...
  • اگرمبتلا به کبد چرب سنگ کیسه صفرا و سندروم روده تحریک پذیر هستید .

برای انتخاب بهترین روش لاغری موضعی و قیمت کویتیشن با متخصصان کلینیک رسپینا تماس بگیرید.

 

 

 

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

سیستم های RF یا رادیوفرکانسی در حوزه ی پزشکی دستگاه هایی هستند که امواج رادیویی را به منظور درمان یا کمک به درمان بیماری ها بکار می گیرند.با متخصصان کلینیک رسپینا همراه باشید و برای مشاوره و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید.

کشف اثرات عبور امواج رادیویی از مواد مختلف از جمله بافت های بدن به داستانی در سال 1946 برمی گردد.در این سال پرسی اسپنسر یک مهندس خودآموخته ی آمریکایی که در آزمایشگاه تولید تجهیزات رادیویی کار می کرد یک روز حین آزمایش یک منبع تولید امواج رادیویی متوجه شد شکلاتی که در جیبش گذاشته بود آب شده است

وی آن را به اثرات امواج رادیویی ربط داد و آزمایش دیگری با دانه های ذرت ترتیب داد این بار دانه های ذرت ترکیدند و تبدیل به پاپ کورن شدند سپس وی محفظه ای ساخت و مواد مختلفی را داخل آن آزمایش کرد.همین جعبه ی اسپنسر بود که بعدا بصورت اجاق ماکروویو به بازار آمد و همین جعبه منجر به ساخت دستگاه های مختلف پزشکی نظیر دستگاه دیاترمی که امواج رادیویی را به منظور درمان یا کمک به درمان بیماری ها بکار می گیرند.دستگاهی که امواج رادیویی را برای درمان سلولیت و چاقی بکار می گیرد به نام RF Tightening نامیده می شود. و در سال های اخیر به بازار عرضه شده است.

Tightening یعنی سفت و محکم کردن صاف کردن ، دستگاه در واقع یک منبع تولید کننده امواج رادیویی با دو آنتن(دو قطب) فرستنده و گیرنده است که وقتی موضع درمان میان دو قطب آن قرار می گیرد امواج رادیویی را از بافت مورد نظر عبور می دهد.مکانیسم عمل دستگاه همان چیزی است که موجب آب شد شکلات اسپنسر در جیبش یعنی گرم شدن آن شده بود این به این معناست که عبور امواج رادیویی از مواد باعث گرم شدن آن ها می شود می شود.با توجه به اینکه می دانیم این امواج حامل گرما نبوده و هیچ گرمایی به موادی که از آن عبور می کند اعمال نمی کند لذا دلایل گرم شدن را باید در اتفاقاتی جستجوکرد که احتمالا با عبور امواج رادیویی از مواد بروز می یابند.

دانشمندان معتقدند عبور امواج رادیویی از بافت های بدن منجر به اتفاقات زیر درون آن ها می شود:

  • ارتعاش مولکول ها با فرکانس بالا
  • مقاومت بافت در مقابل عبور امواج
  • چرخش مولکول های دو قطبی مانند آب
  • همانگونه که ملاحظه می کنید همه اتفاقات فوق گرمازا هستند و لذا موجب تولید گرما در درون بافت می شوند
  • بدون اینکه هیچ گرمایی از بیرون به آن ها اعمال شده باشد

گرم کردن بافت سلولیت به حدی که نتایج درمانی مورد نظر تحقق یابد از طریق اعمال گرما از سطح پوست تقریبا ناممکن است و یا موجب سوختگی در سطح پوست خواهد شد ولی دستگاه RF می تواند دمای بافت سلولیت را بدون آسیب به سطح پوست به دمای مورد نیاز برساند.

به طور کلی دستگاه RF Tightening   از طریق ارتعاش مولکول های بافت سلولیت و چرخش مولکول های دو قطبی آن موجب می شود:

  • دما در بافت سلولیت افزایش یابد و بافت از درون گرم شود
  • بافت موضع به دلیل میکروماساژ ارتعاشات و افزایش دما و شل و نرم می شود
  • رسوبات مواد سمی از دیواره عروق لنفی و خونی جدا شوند
  • سوخت و ساز بافتی افزایش یابد
  • یک واکنش التهابی در مقابل گرما شروع شده و منجر به بازسازی کلاژن در موضع می شود
  • سلول های چربی گرم شده و اسیدهای چرب را در پیرامون فضای بین سلولی رها کرده و وارد چرخه سوخت و ساز بدن کنند
  • اثرات فوق می توانند به بافت سلولیت کمک کنند تا به شرایط طبیعی خود برگردد

همراه سازی درمان با رولروکیوم الزامی است تا با تخلیه ی بهینه ی رسوبات و چربی ها ی آزاد شده از بافت موضع درمان و برقراری مجدد جریان خون و لنف در بافت نتایج درمانی مورد نظر تحقق یابد.

این دستگاه موجب لیفتینگ و جوانسازی پوست نیز می شود.

شایان ذکر است این دستگاه علاوه بر درمان سلولیت از طریق تحریک کلاژن سازی و ایجاد انقباض در بافت همبند موجب رفع علایم پیری پوست و افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شود و به همین دلیل کاربردی بسیار موثر در لیفتینگ و جوانسازی پوست در نواحی مختلف بدن از جمله صورت ، گردن، بازو، ران و شکم دارد

نکته :دنیای پیرامون ما همواره حاوی امواج مختلف رادیویی است که از همه مواد محیط اطراف ما از جمله بدن ما در حال عبورند لیکن خوشبختانه تحقیقات پزشکی تا کنون هیچگونه آثار سوء قابل توجهی از این امواج را روی بافت های بدن ثبت نکرده اند.

 

برای تماس با ما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید

شماره تماس مطب: 02126421677

موبایل مطب: 09015556252

ایمیل: info@respinaclinic.com

میرداماد، میدان مادر، خیابان سنجابی، پلاک 17 ساختمان امیر واحد 44 طبقه, 4

 

 

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

لیپو یعنی چربی و ساکشن یعنی مکش و لیپوساکشن یعنی مکنده چربی. این دستگاه به منظور تخلیه و خارج کردن مستقیم چربیها از نواحی مختلف مختلف بدن مانند شکم باسن ران و پهلو استفاده می شود.برای مشاوره با متخصصان ما تماس بگیرید.

دستگاه لبپوساکشن یک پمپ مکنده است که قدرت مکش آن نسبت به ساکشن های بیمارستانی بیشتر است ،انتهای لوله مکش دستگاه به یک لوله مخصوص به نام کانولا یا لوله فلزی استیل متصل می شود که روی بدنه آن سوراخ هایی ایجاد شده است .وقتی لوله از طریق یک برش کوچک در پوست موضع درمان توسط پزشک متخصص به داخل بافت چربی و سلولیت وارد می شود مکش دستگاه موجب برآمدگی چربیها به داخل سوراخ های لوله می شود .

در این حالت جلو و عقب بردن لوله توسط پزشک موجب بریده شدن و افتادن چربی ها به داخل لوله توسط دستگاه به بیرون از بدن مکیده می شوند .در روش قدیمی اجرای عمل لیپوساکشن معمولا عروق و اعصاب موضع درمان آسیب می دیدو لذا خطر امبولی چربی و سکته های قلبی و مغزی بعد از عمل بالا بود و موارد فوت زیادی تحت این عمل گزارش می شد .

در روش جدید اجرای عمل لیپوساکشن که به تکنیک Tumescent  یا TLA معروف است احتمال آسیب عروق و اعصاب موضع درمان به حداقل ممکن کاهش یافته و تاکنون موردی مبنی بر مرگ بیمار تحت عمل لیپوساکشن به روش  Tumescent  گزارش نشده است .برای انجام عمل لیپوساکشن علاوه بر دستگاه لیپوساکشن به یک دستگاه پمپ تزریق و دستگاه لرزاننده لوله نیز نیاز است .

با توجه به اینکه درمان سلولیت ها ی درجه چهار به همراه چاقی های بیش از حد معمول با استفاده از روش های غیرتهاجمی ناممکن بوده و یا بسیار دشوار است لذا استفاده از روش های تهاجمی در اینگونه موارد اجتناب ناپذیرو تنها گزینه ی قابل انتخاب برای پزشک معالج است .با نظر به اینکه دستگاه لیپوساکشن نیز چربی ها را بطور مستقیم از بدن خارج می کند بنابراین در اثربخشی ان نیز در کاهش چربی ها و درمان سلولیت شکی نیست .

ولی باید در نظر داشت که در صورت تخلیه چربی ها بدون اجرای درمان های تکمیلی ممکن است بیمار بعد از عمل دچار شلی و افتادگی پوست در نواحی درمان و برگشت سلولیت گردد .به همین دلیل لازم است بعد از لیپوساکشن بسته به شرایط بیمار چند جلسه درمان غیرتهاجمی با تجهیراتی نظیر رولروکیوم نیز در برنامه درمانی بیمار لحاظ شود .

بهترین کاندید برای لیپوساکشن کیست؟

بهترین کاندید برای این روش افراد با وزن تقریبا نرمال با پوستی سالم و انعطاف پذیر هستند که دچار مناطقی از چربی اضافی باشند .

سن فاکتور مهمی نیست اما اصولا هر چه سن بالاتر باشد انعطاف پذیری پوست کمتر می شود .

چرا عمل لیپوساکشن انجام می شود ؟

مهمترین هدف این روش شکل دهی یک یا چند منطقه از بدن است نه کاهش وزن و معمولا روی مناطقی انجام می شود که به رژیم و ورزش پاسخ نمی دهد .این مناطق اغلب در بیرون ران ها و باسن در زنان و کمر و پشت در مردان است .در عمل لیپوساکشن مناطقی که به صورت معمول تحت عمل قرار می گیرد شامل : صورت گردن کمر پشت باسن پاها و بالای بازو است .این روش گاهی همراه با سایر روش جراحی های زیبایی مانند برداشتن شکم (ابدومینوپلاسی) کوچک کردن سینه یا با کشیدن صورت همراه می شود .

لیپوساکشن همچنین جهت درمان بیماریهایی خاص مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تومور خوش خیم چربی(لیپوماس)
  • بزرگی غیرطبیعی سینه در مردان (جنیکوماستیا)
  • مشکل در متابولیسم چربی در بدن
  • تعرق بیش از حد در زیر بغل

نوع بیهوشی در جراحی لیپوساکشن

انواع مختلفی از روش های بیهوشی در این روش وجود دارد اگر قرار است که لیپوساکشن به صورت محدود و با حجم کم انجام شود بی حسی موضعی کفایت می کند ، اما در صورت تمایل بیمار به صورت هم زمان از داروها ی آرام بخش و خواب آور نیز استفاده می شود .در برخی موارد خصوصا با حجم های بالای لبپوساکشن بیهوشی عمومی کاربرد دارد .

تکنیک جراحی لیپوساکشن :

از طریق برش های کوچک 3-4 میلی متری و با استفاده از لوله های فلزی باریک و دستگاه مکنده چربی های عمقی برداشته می شوند محل برش ها طوری انتخاب می شود که اسکار آن مشخص نباشد .یکی از روش های جدید در لیپوساکشن استفاده از اولتراسوند است ، به دلیل وجود عوارض بیشتر استفاده از آن محدود به مناطقی از بدن است که حاوی چربی متراکم بوده و با روش معمول قابل کشیدن نباشد .

زمان مورد نیاز جهت این روش بسیار متغیر بوده و بسته به تعداد نواحی و میزان چربی که باید ساکشن گردد می تواند از یک تا چهار ساعت به طول بیانجامد .

مخاطرات لیپوساکشن :

بعضی مخاطرات لیپوساکشن شامل موارد زیر است :

  • طرح خارجی ناصاف
  • چین خوردگی یا پوست شل
  • آسیب پوست یا عصب
  • رنگ غیرطبیعی
  • عفونت
  • لخته های چربی
  • لخته های خون
  • از دست دادن بیش از حد مایع یا تجمع بیش از حد مایع
  • جوشگاه نامطلوب
  • سوختگی حرارتی
  • خطرات بیهوشی
  • خونریزی (هماتوم )
  • تغییرات حس پوست
  • عدم قرینه گی
  • درد که ممکن است طولانی مدت باشد
  • آسیب به مناطق عمقی تر از قبیل اعصاب عروق خونی عضلات ریه ها و احشاء شکمی
  • اشکال در ترمیم زخم
  • تورم طولانی مدت پاها
  • ترومبوز (لخته ) ورید عمقی عوارض قلبی و ریوی
  • احتمال نیاز به جراحی مجدد

توجه داشنه باشید که لیپوساکشن فقط باید توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود و اگر تصمیم دارید وزن خود را کاهش دهید این روش جایگزین ورزش و رژیم غذایی نیست .در واقع بسیاری از جراحان زیبایی بر این باورند بهترین کاندیدای عمل لیپوساکشن افراد سالمی هستند که وزن نسبتا مناسبی دارند اما چربی های بدن آن ها سفت است و به ورزش پاسخ نمی دهد.

 

برای تماس با ما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید

شماره تماس مطب: 02126421677

موبایل مطب: 09015556252

ایمیل: info@respinaclinic.com

میرداماد، میدان مادر، خیابان سنجابی، پلاک 17 ساختمان امیر واحد 44 طبقه, 4

 

  • mehdi kh