رژیم

رژیم لاغری و تناسب اندام

رژیم

رژیم لاغری و تناسب اندام

۳۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر قصد آب کردن چربی های اضافه ی بدن خود را دارید و می خواهید رژیم بگیرید باید بدانید که رژیم‌های متنوعی به شما پیشنهاد خواهد شد؛ رژیم‌هایی مثل رژیم کم کربوهیدرات، رژیم اتکینز، رژیم گیاه خواری یا رژیم مدیترانه ای و صدها نوع رژیم دیگر که همه کمابیش با آنها آشنا هستیم. افراد معمولا به‌منظور کاهش وزن یا حفظ سلامتی خود یا در موارد خاص، به‌دلیل داشتن کلسترول بالا، دیابت یا داشتن علائم فشارخون بالا به انواع رژیم‌های گوناگون روی می‌آورند و اتفاقا این توجه ویژه به رژیم‌های غذایی متفاوت در عصر حاضر نشان می‌دهد مردم بیش از گذشته به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، خودشان را دوست دارند.

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

حتی اگر به گرفتن رژیم چندان رغبتی  نداشته باشید بعید است بدتان بیاید تا با چربی‌ها که یکی از بزرگ‌ترین عوامل چاقی و ابتلا به بیماری‌های مختلف و دشمن تناسب اندام هستند، مبارزه کنیدبا مقاله ی ما همراه باشید تا مواد غذایی که دشمن چربی ها هستند و برای تناسب اندام باید مصرف کنید را به شما معرفی کنیم .

گریپ‌فروت :

خوب است بدانید که مدت زمان زیادی طول می‌ کشد تا فیبر محلول در گریپ فروت هضم شود . درست است که گریپ فروت چربی‌سوزی جادویی نیست، اما باعث می‌شود احساس گرسنگی نکنید، چون مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا فیبر محلول در این میوه هضم شود. مصرف نصف یک عدد گریپ فروت متوسط یا نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت قبل از غذا باعث کاهش اشتها می‌شود، کمتر غذا می‌خورید و کالری کمتری دریافت خواهید کرد

ماست یونانی :

این ماست تقریبا دوبرابر انواع دیگر ماست‌ها پروتئین دارد و مدت بیشتری در معده باقی می‌ماند. بنابراین دیرتر گرسنه می‌شوید. به‌علاوه از آنجایی‌که برای هضم پروتئین نسبت‌به کربوهیدرات انرژی بیشتری مصرف می‌شود، پس با گنجاندن ماست یونانی در رژیم غذایی خود کالری بیشتری می‌سوزانید. می‌توانید برای نتیجه‌ی بهتر از انواع بدون چربی، کم‌چرب یا کم‌قند ماست یونانی استفاده کنید .

کینوا :

همانطور که میدانید و امروزه بسیار از آن می شنوید کینوا ستاره‌ی خوراکی‌هایِ رژیم غذاییِ کاهش وزن است. یک فنجان از این غلاتِ کاملِ پرفایده علاوه‌بر اینکه ۸ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد، می‌تواند آهن، روی (زینک)، سلنیوم و ویتامین ویتامین ای به بدن شما برساند. کینوا را می‌توانید مانند برنج به‌آسانی بپزید و همراه با سبزیجات، دانه‌های مغذی مثل انواع آجیل یا پروتئین‌های سبک میل کنید .

دارچین :

برخی بررسی ها ی  علمی درباره‌ی خواص دارچین نشان می‌دهد که دارچین در تنظیم قند خون مؤثر است و می‌تواند اشتهای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. دارچین درواقع یک ادویه‌ی سنتی است که می‌تواند برای اکثر افراد مفید باشد. می‌توانید قهوه، چای و ماست خود را با دارچین شیرین کنید بدون آنکه کالری اضافی به بدن‌تان برسد .

چای سبز :

تحقیقات  متعددی که درباره‌ی خواص چای سبز برای سلامتی انجام شده‌اند، نشان می‌دهند چای سبز می‌تواند با تحریک بدن و افزایش چربی سوزی در کاهش وزن مؤثر باشد. چای سبز نوعی ماده‌ی فوتوشیمیایی به‌نام کاتچین دارد  که به‌طور متناوب متابولیسم بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد. پس برای اینکه از چای سبز نتیجه بگیرید، شاید لازم باشد چند بار در روز آن را بنوشید، اما حواس‌تان باشد چای سبز طبع سردی دارد، پس حتما آن را با یک افزودنی گرم مثل نعناع یا دارچین یا نوعی تیره‌ی شمعدانی به‌نام عطر چای نوش‌جان کنید (بدیهی است که این کار باعث می‌شود از خواص نعناع و … هم بهره‌مند شوید). چای سبزتان را گرم بنوشید، نوشیدن چای داغ زمان بیشتری می‌برد و این‌گونه به شما کمک می‌کند ذهنی آرام داشته باشید .

هندوانه :

باید بدانید که میوه‌ها و سبزیجات خام به‌خصوص هندوانه که پرآب هستند، مواد مغذی زیاد و کالری کمی دارند و فضای بیشتری از معده را پر می‌کنند. بنابراین احساس سیری می‌کنید و غذای کمتری خواهید خورد. خواص هندوانه تنها به این موارد محدود نمی‌شود. این خوراکی آبدار سرشار از آنتی اکسیدان مفیدی مثل لیکوپن است و یکی از منابع ویتامین ای و آ است .

اانگور و کشمش :

اگر انگور و کشمش را مقایسه کنید در هر دو حالت بیش از ۱۰۰ کالری دریافت خواهید کرد، اما مطمئن باشید خوردن ۲ لیوان انگور بهتر از ۱/۴ لیوان کشمش سیر خواهید شد. اما ناگفته نماند که میوه‌های خشک هم خواص و خصوصیات تغذیه‌ای خودشان را دارند. مقدار کمی کشمش یا کرنبری خشک به سالادتان اضافه کنید و از تأثیراتش لذت ببرید .

توت ها :

خوب است توجه داشته باشید که توت‌ها هم مانند دیگر میوه‌ها پرآب هستند و مقادیر قابل‌توجهی فیبر دارند که شما را مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. توت‌ها خانواده‌ی ترش و شیرین و ملسی از میوه‌ها هستند که برای علاقه‌مندان مزه‌‌ی شیرین نسبت‌به انواع شیرینی‌‌ها یا بیسکوئیت‌ کالری و ضرر کمتری دارند. زغال‌اخته، شاه‌توت یا توت‌فرنگی معمولا اعضای پرفروش خانواده‌ی توت‌ها هستند که در بازار وجود دارند و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند .

سبزیجات خام :

سبزیجات خام  می توانند میان وعده هایی ممتاز برای کاهش وزن باشند  که میل به خوردن را کم می‌کنند و چون آب زیادی دارند و درعین‌حال که شما را سیر نگه می‌دارند، باعث می‌شوند احساس سبکی کنید. خواص کرفس برای لاغری و سلامتی بسیارند. نصف فنجان کرفس خردشده تنها ۸ کالری انرژی دارد. به کمی کرفس خردشده همراه با کره‌ی بادام‌زمینی یا یک ظرف سس سالسا و چند تکه ساقه‌‌ی کرفس فکر کنید و هروقت هوس چیپس کردید، به‌جای آن کرفس یا دیگر سبزیجات جذاب میل کنید. می‌توانید از منوی پیشنهادی خود من هم استفاده کنید: روی گل‌کلم یا کلم بروکلی کمی سماق، نمک یا آب‌لیمو بریزید و از خوردن آن لذت ببرید .

سیب و گلابی :

این دو میوه بسیار پر آب هم میوه‌های پرآبی هستند. اگر می‌خواهید از خواص سیب و گلابی بیشتر بهره‌مند شوید و فیبر بیشتری از این دو میوه‌ی خوشمزه و آبدار به بدن‌تان برسد بهتر است آنها را با پوست میل کنید. یادتان باشد خوردن خود میوه‌ بیشتر از نوشیدن آب آن به بدن‌تان فیبر می‌رساند. از طرفی جویدن میوه هم زمان بیشتری می‌برد، بنابراین هم زودتر از خوردن خسته می‌شوید و هم کالری بیشتری نسبت‌به نوشیدن آب میوه یا بلعیدن پوره‌ی آن می‌سوزانید

برای رسیدن به تناسب اندام فقط با ما مشورت کنید .

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

کسانی که بعد از غذاخوردن دچار سوزش معده می شوند باید در مواد غذایی که مصرف می کنند بسیار دقت کنند . معمولا سوزش معده به‌صورت احساس سوزشِ دردناک در ناحیه‌ی پایین قفسه‌ی سینه توصیف می‌شود. دریچه‌ای که در انتهای مری واقع شده است، در حالت عادی از ورود اسید معده به مری جلوگیری می‌کند. این دریچه یک ماهیچه‌ی حلقوی است که به‌طور طبیعی باید بسته باشد و هنگام بلعیدن غذا یا آروغ‌زدن باز شود. معمولا این دریچه در افرادی که بازگشت (رفلاکس) اسید دارند، ضعیف است. به‌همین دلیل این دسته از افراد سوزش معده را تجربه می‌کنند. رژیم غذایی نقش مهمی در سوزش معده دارد. بسیاری از غذاها سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهایی مری می‌شوند. درنتیجه غذا به مری بازمی‌گردد و سبب سوزش سرِدل (سوزش معده) می‌شود. در این مقاله شما را با برخی از این مواد غذایی آشنا می کنیم .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

الکل :

خوب است مطلع باشید که مصرف بیش‌ازحد الکل به چند طریق می‌تواند سبب تشدید علائم سوزش معده شود. الکل سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری می‌شود که به بازگشت اسید معده به مری و سوزش معده منجر می‌شود. علاوه‌براین، نوشیدنی‌های الکلی به‌خصوص شراب و آب‌جو می‌توانند مقدار اسید معده را افزایش بدهند که خطر سوزش معده را بیشتر می‌کنند. مصرف بیش‌ازحد الکل به‌طور مستقیم به پوشش مری صدمه می‌زند و با گذشت زمان سبب حساسیت بیشتر مری به اسید معده خواهد شد

غذاهایی که بسیار چرب هستند :

توجه کنید که غذاهای پرچرب می‌توانند سبب سوزش معده شوند. متأسفانه غذاهای سالم چرب و مغذی مانند آووکادو، پنیر و آجیل هم از این قاعده مستثنی نیستند. غذاهای پرچرب به دو صورت می‌توانند منجر به سوزش معده شوند.

غذاهای پُرچرب سبب شل‌شدن اسفنکتر انتهای مری می‌شوند. این ماهیچه، حایل بین مری و معده است. بنابراین در صورت شل‌شدن این ماهیچه، اسید معده می‌تواند از معده به مری بازگردد و سبب سوزش معده شود . همچنین غذاهای پرچرب محرک ترشح هورمون کوله‌سیستوکینین این هورمون گوارشی، سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهایی مری و درنتیجه بازگشت اسید خواهد شد . توجه داشته باشید که منظور از غذاهای پرچرب در اینجا صرفا غذاهای سالم با محتوای چربی بالا نیست. غذاهای سرخ‌شده و آماده که چربی بالایی دارند نیز سبب سوزش معده می‌شوند .

نعناع :

اکثراوقات چنین تصور می‌شود که خانواده‌ی نعناع مانند قرص نعناع و پونه مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نعناع می‌تواند سبب سوزش معده شود . مصرف مقدار زیاد پونه با علائم بازگشت اسید ارتباط دارد. جالب اینجاست که پونه دریچه‌ی انتهای مری را شل نمی‌کند، بلکه با تحریک پوشش مری سبب سوزش معده می‌شود . مطالعه‌ی دیگری که روی یک سری افراد انجام شد نشان می‌دهد که خطر سوزش معده در افرادی که روزانه چای نعناع مصرف می‌کنند، دوبرابر بیشتر از دیگران است . به‌طورکلی، شواهد کمی مبنی بر ارتباط نعناع با سوزش معده وجود دارد. درصورتی‌که احساس می‌کنید نعناع سوزش معده‌ی شما را بدتر می‌کند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید .

مرکبات و آب آن ها :

اغلب نوشیدن آب مرکبات می‌تواند علائم سوزش معده را ایجاد کند. به‌عنوان نمونه در یک مطالعه که روی چندین نفر که معمولا سوزش معده داشتند انجام شد، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که بعد از مصرف آبِ مرکبات سوزش معده را تجربه کرده‌اند . در مطالعه‌ی دیگری که تقریبا روی ۴۰۰ نفر مبتلا به سوزش معده انجام شد، ۷۳ درصد از افراد بعد از نوشیدن آب پرتقال یا آب گریپ‌فروت دچار سوزش معده شدند. سرانجام محققان به این نتیجه رسیدند که میزان اسید موجود در آب مرکبات می‌تواند سبب ایجاد علائم سوزش معده شود. هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است که آب مرکبات چطور می‌تواند سبب سوزش معده شود .

شکلات :

شاید تعجب کنید ولی خوردن شکلات برای کسانی که معده های حساس دارند ممکن است باعث ایجاد سوزش شود .شکلات یکی از عوامل رایج دیگر است که سبب سوزش معده می‌شود. مانند غذاهای پُرچرب، شکلات هم سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری و بازگشت اسید می‌شود که به سوزش معده می‌انجامد . شکلات از کاکائو ساخته شده که حاوی سروتونین (هورمون شادی) است. متأسفانه، سروتونین هم سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهایی مری می‌شود. علاوه بر این، تئوبرومین و کافئین موجود در شکلات نیز سبب تحریک و شل‌شدن این دریچه می‌شوند .

مصرف غذاهای تند :

غذاهای تند در ایجاد سوزش معده کاملا شناخته شده هستند. این غذاها معمولا از ترکیبی به نام کپسایسین تشیل شده اند . این بدان معناست که مواد غذایی مدت زمان بیشتری درون معده باقی می‌مانند که خطر سوزش معده را افزایش می‌دهد .یک بررسی نشان داد که مصرف فلفل قرمز می‌تواند سرعت هضم را کاهش بدهد. به‌علاوه غذاهای تند ممکن است التهاب موجود در مری را تحریک کنند که این امر می‌تواند علائم سوزش معده را بدتر کند. بنابراین درصورتی که سوزش معده دارید، بهتر است مصرف غذاهای تند را کاهش بدهید .

مصرف بیش از اندازه ی نمک :

باید بدانید که نمک‌ پاشیدن روی غذا یا مصرف غذاهای شور می‌تواند رفلاکس را که یک عامل خطر برای سوزش معده است افزایش دهد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که هنگام خوردن غذا روی غذایشان نمک می‌پاشند تا ۷۰ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر رفلاکس قرار دارند . اینکه نمک چطور سبب افزایش خطر رفلاکس می‌شود هنوز به‌طور کامل مشخص نیست. احتمالا افرادی که غذاهای شور استفاده می‌کنند، تمایل بیشتری به غذاهای سرخ‌شده و پُرچرب نیز دارند. مصرف غذاهای شور، چرب و سرخ‌شده بیشتر از غذاهای صرفا شور، سبب تحریک سوزش معده می‌شوند.

پیاز :

 پیاز خام مخصوصا یک عامل متداول برای سوزش معده است. پیاز هم دریچه‌ی انتهای مری را شل می‌کند که به بازگشت اسید و سوزش معده می‌انجامد. در یک مطالعه، از گروهی از افراد مبتلا به سوزش معده خواسته شد یک روز همبرگر ساده بخورند و روز دیگر همان همبرگر را با پیاز مصرف کنند. نتایج مطالعه حاکی از آن بود که مصرف همبرگر با پیاز، به وضوح علائم سوزش معده‌ی این افراد را بدتر کرده بود . به‌علاوه پیاز منبع غنی از فیبرهای قابل‌تخمیر است که موجب آروغ‌زدن می‌شود. آروغ‌زدن می‌تواند علائم بازگشت اسید را تشدید کند. فیبرِ قابل‌تخمیرِ پیاز از فودمپ‌ها ساخته شده است. فودمپ‌ها ترکیباتی هستند که ممکن است برخی از مشکلات گوارشی را تحریک کنند .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

خوب است بدانید که کاکائو نخستین بار در تمدن مایای آمریکای مرکزی استفاده شد. بعد هم در قرن شانزدهم، فاتحان اسپانیایی آن را با خود به اروپا بردند و خواص کاکائو باعث شد خیلی زود جای خود را به‌عنوان دارویی مؤثر میان مردم باز کند. حتما می‌دانید که دانه‌های کاکائو را خُرد می‌کنند تا پودر کاکائو به دست بیاید و چربی آن را هم برای کرهی کاکائو می‌گیرند. امروزه کاکائو برای نقشی که در تولید شکلات دارد معروف است. اما تحقیقات جدید نشان داده‌اند کاکائو حاوی ترکیب‌های مهمی هم است که برای سلامت و تناسب بدن  انسان مفید هستند .

برای رسیدن به تناسب اندام با ما تماس بگیرید.

پلی‌فنول در کاکائو مفید برای سلامت و کنترل وزن :

پلی فنول ها در واقع آنتی اکسیدان هایی هستند که به‌طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات، چای و شکلات وجود دارند. آن‌ها فایده‌های زیادی برای سلامت انسان دارند، از جمله کاهش التهاب، جریان خون بهتر، فشار خون کمتر، و سطح کلسترول و قند خون متعادل‌تر. تأثیرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن قوی است. اما فراوری و حرارت دادن، ممکن است باعث از دست رفتن خواص کاکائو شود. گاهی‌اوقات هم با مواد قلیایی ترکیب می‌شود تا تلخیِ آن کاهش یابد و همین، باعث کاهش ۶۰ درصدی محتوای فلاوانول می‌شود . بنابراین اگرچه کاکائو منبع غنی پلی‌فنل است، اما خواص کاکائو در همهی محصولات حاوی آن، یکسان نیست .

متعادل کردن سطح نیتریک اکسید و کاهش فشار خون بالا :

خوب است بدانید که کاکائو چه به‌صورت پودر و چه شکلات تلخ، می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. نخستین بار جزیره‌نشین‌های آمریکای مرکزی متوجه این خاصیت شدند. آن‌هایی که کاکائو می‌نوشیدند، نسبت به کسانی که از کاکائو استفاده نمی‌کردند، فشارخون بسیار پایین‌تری داشتند . در چندین آزمایشی که انجام شد که طی آن‌ها مقدار ۱٫۴ تا ۱۰۵ گرم محصولات کاکائو، یا تقریبا ۳۰ تا ۱۲۱۸ میلی‌گرم فلاوانول به بیماران داده می‌شد. نتیجه اینکه کاکائو باعث کاهش اندک، اما قابل‌توجه ۲ میلی‌متر جیوه‌ای فشارخون شد. این تأثیر، در افرادی که فشارخون بالایی داشتند، نسبت به کسانی که نداشتند و در مسن‌ترها، نسبت به جوان‌ترها، بیشتر بود . اما باید به خاطر داشت که فراوری باعث کاهش چشمگیر تعداد فلاوانول‌ها می‌شود؛ بنابراین انتظار نمی‌رود چنین خاصیتی در یک تکه شکلات معمولی هم دیده شود.

حملهی قلبی و سکته را کاهش می‌دهد . به نظر می‌رسد خواص کاکائو فراتر از کاهش فشارخون است و می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را هم کاهش دهد. کاکائوی سرشار از فلاوانول، سطح نیتریک اسید خون را بهتر می‌کند، که باعث شل و بزرگ شدن عروق و رگ‌های خونی شده و جریان خون را بهتر می‌کند  .این نتایج حاکی از آن هستند که مصرف متناوب مقادیر کم از شکلاتِ سرشار از کاکائو، می‌تواند از قلب انسان محافظت کند.

پلی‌فنول‌ها جریان خون به مغز و عملکرد مغز را تسریع می‌کنند :

چندین بررسی نشان داده‌اند که پلی‌فنل‌هایی مانند آنچه در کاکائو وجود دارد، با بهبود عملکرد مغز و جریان خون، خطر بیماری‌های عصبی را کاهش می‌دهد. فلاوانول‌ها می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و در فعل‌وانفعالات بیوشیمیایی شرکت کنند که نورون‌ها و مولکول‌های مهمی برای عملکرد مغز تولید می‌کنند. علاوه بر این، فلاوانول بر تولید نیتریک اکسید هم اثر می‌گذارد، که عضلات عروق خونی را شل می‌کند، جریان خون را بهتر می‌کند و خون به مغز می‌رساند.

مطالعه‌ای دو هفته‌ای روی چند فرد مسن نشان داد که پس از یک هفته، با مصرف کاکائوی سرشار از فلانوال، جریان خون به مغز تا ۸ درصد و پس از دو هفته تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. مطالعات دیگری هم نشان می‌دهند که مصرف روزانهی فلاوانول کاکائو می‌تواند عملکرد ذهنی را در افرادی که اختلالات ذهنی دارند یا ندارند، کاهش بدهد این مطالعات حاکی از آن هستند که کاکائو نقش مثبتی روی سلامت مغز و تأثیرات مثبت احتمالی هم بر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون دارد. اما تحقیقات بیشتری باید انجام شوند .

برای از بین رفتن افسردگی مفید است :

علاوه بر اثر مثبت کاکائو بر بیماری‌های ذهنی مرتبط با سن، تأثیر آن بر مغز، می‌تواند حالت و نشانه های افسردگی را هم بهتر کند. احتمالا اثر مثبت بر این حالت به‌خاطر فلاوانول‌های کاکائو، تبدیل تریپتوفان  به سروتونین تثبیت‌کنندهی حالت طبیعی، محتوای کافئین یا همان احساس لذت از خوردن شکلات است . مطالعه‌ای روی مصرف شکلات و سطح استرس در زنان باردار حاکی از آن است که مصرف بیشتر شکلات، با کاهش استرس و حال بهتر بچه در ارتباط است مطالعهی دیگری هم نشان داده که نوشیدن کاکائوی سرشار از پلی‌فنل، انسان را آرام‌تر و شادتر می‌کند.

علاوه بر این‌ها، مطالعه‌ای روی مردان مسن حاکی از آن است که خوردن شکلات، با سلامت کلی بدنی و سلامت روانی هم در ارتباط است . اگرچه نتایج این مطالعات امیدبخش هستند، اما پیش از آنکه نظری قطعی بدهیم، باید تحقیقات بیشتری روی خواص کاکائو برای حس‌وحال و افسردگی انجام شوند . خوب است بدانید که  تأثیر بسیار محدودی روی دیابت داشته یا اصلا هیچ اثری ندارد . با وجود این، این نتایج به همراه تأثیرات مثبت قطعی‌تر بر سلامت قلب، نشان می‌دهند که پلی‌فنل‌های کاکائو می‌توانند اثر مثبتی بر جلوگیری یا کنترل دیابت داشته باشند، اما باید بررسی های بیشتری انجام شوند .

به کنترل وزن و تناسب اندام  بسیار کمک می کند :

خوب است بدانیدکه  مصرف کاکائو، حتی به شکل شکلات، می‌تواند برای کنترل وزن مفید باشد. تصور بر این است که کاکائو می‌تواند استفاده از انرژی را تنظیم کند، اشتها و التهاب را کاهش و اکسیداسیون چربی و احساس سیری را افزایش بدهد . مطالعه‌ای نشان داده افرادی که بیشتر شکلات مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر شکلات   پایین‌تری دارند؛ علی‌رغم اینکه گروه اول کالری و چربی بیشتری هم مصرف می‌کنند. مطالعه‌ای هم روی کاهش وزن با رژیم کم‌کربوهیدرات انجام شده است. در این مطالعه به شرکت‌کننده‌ها روزانه ۴۲ گرم شکلات ۸۱ درصد کاکائو دادند و در نهایت متوجه شدند آن‌ها سریع‌تر از افردی وزن کم کردند که رژیم عادی داشتند.

مطالعات دیگری هم هستند که نشان می‌دهند مصرف شکلات، وزن را افزایش می‌دهد؛ اما بسیاری از این مطالعه‌ها بین نوع شکلات مصرفی تمایزی قائل نشده‌اند. خواص شکلات سفید و شیری، با شکلات تلخ یکسان نیست . روی‌هم‌رفته، به نظر می‌رسد کاکائو و محصولات سرشار از کاکائو می‌توانند برای کاهش وزن یا حفظ وزن مفید باشند، اما مطالعه‌های بیشتری باید انجام شوند .

برای رسیدن به تناسب اندام با ما تماس بگیرید.

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

خوب است بدانید که عصاره اسفناج یکی از مکمل‌هایی است که برای کاهش وزن توصیه می‌شود. اما، آیا این مکمل، تأثیری در کاهش وزن دارد؟ چه عاملی باعث می‌شود که مکمل عصاره اسفناج، بر کاهش وزن مؤثر باشد؟

برای رهایی از چربی های اضافه ی بدن خود با ما تماس بگیرید .

کسانی که قصد کاهش وزن دارند، معمولا به مکمل‌ها روی می‌آورند و به‌دنبال راه‌حل ساده برای کاهش وزن هستند. با وجود این، نتیجه مصرف بیشتر این مکمل‌ها، معمولا ناامیدکننده است . یکی از مکمل‌های کاهش وزن که اخیرا وارد بازار شده، عصاره اسفناج است. تولیدکنندگان عصاره اسفناج ادعا می‌کنند که این مکمل می‌تواند با کاهش اشتها و میل انسان به غذا خوردن، به کاهش وزن کمک کند .

مکمل عصاره ی استفناج چیست ؟

مکمل عصاره اسفناج مکملی خوراکی برای کاهش وزن است که از برگ‌های اسفناج تهیه می‌شود  عصاره اسفناج، پودر سبزرنگی است که می‌توان آن را با آب یا انواع اسموتی ترکیب و مصرف کرد. عصاره اسفناج به شکل‌های مختلفی از جمله کپسول هم عرضه می‌شود . این پودر حاوی کنسانتره تیلاکوئیدهای برگ اسفناج است. تیلاکوئید، ساختارهای میکروسکوپی موجود در کلروپلاست سلول‌های گیاهان سبز است .

نقش اصلی تیلاکوئید در ساختار گیاهان، جذب نور خورشید است؛ فرایندی که به آن فتوسنتر می‌گویند. این فرایند، برای گیاهان، انرژی لازم برای تولید کربوهیدرات را فراهم می‌کند . تیلاکوئید از ۷۰ درصد پروتئین، آنتی اکسیدان و کلروفیل تشکیل شده و ۳۰ درصد بقیه آن غالبا شامل چربی است. تیلاکوئید فقط مختص برگ‌های اسفناج نیست. در واقع در برگ همه گیاهانِ سبز وجود دارد. مشابه این مکمل را می‌توان از سایر گیاهان نیز تهیه کرد .

این مکمل چگونه عمل می کند :

باید بدانید که تیلاکوئید موجود در عصاره اسفناج، فعالیت لیپاز را مختل می‌کند. لیپاز، آنزیمی است که چربی را هضم می‌کند. این فرایند، باعث به تأخیر افتادن هضم چربی می‌شود. در نتیجه، هورمون‌های کاهش اشتها افزایش پیدا می‌کنند. همچنین سطح هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی را کاهش می‌دهد . برخلاف داروهای شیمیایی کاهش وزن، تیلاکوئید، باعث تأخیر موقتی هضم چربی می‌شود و به طور کلی، از آن جلوگیری نمی‌کند. در نتیجه، عصاره اسفناج، عوارض جانبی ناخوشایند داروهای مهارکنندهی لیپاز را ندارد. از جمله این عوارض می‌توان به دفع چربی در مدفوع و دردهای شکمی اشاره کرد. هنوز به طور دقیق مشخص نیست که کدام بخش از تیلاکوئید مسئول ایجاد این تأثیر است. ولی ممکن است به خاطر وجود برخی پروتئین‌ها و چربی‌های موجود در آن، موسوم به گالاکتولیپید باشد .

این مکمل چه خواصی برای سلامت بدن دارد ؟

کم کردن وزن : بررسی های انجام‌شده روی نمونه‌های جانوری نشان می‌دهد که مصرف عصاره اسفناج غنی از تیلاکوئید می‌تواند چربی بدن و در نتیجه، وزن را کاهش دهد . تحقیقات انجام‌شده روی بزرگسالان دارای اضافه‌وزن نشان داده است که اضافه کردن ۳/۷ تا ۵ گرم عصاره اسفناج به وعده‌های غذایی، اشتها را برای چند ساعت کاهش می‌دهد.

با کاهش اشتها، عصاره اسفناج منجر به کاهش وزن می‌شود؛ در صورتی که چند ماه، مرتب استفاده شود. تحقیقی که روی زنان دارای اضافه‌وزن انجام شد، نشان داد که مصرف روزانه ۵ گرم از عصاره اسفناج به عنوان بخشی از یک برنامهی سه ماههی کاهش وزن، ۴۳ درصد نتایج بهتری نسبت به مصرف دارونما دارد .

کم کردن اشتها :

عصاره اسفناج ممکن است بر سیستم پاداش مغز تأثیر بگذارد و میل به غذا خوردن را کاهش دهد.وقتی زنان دارای اضافه‌وزن، روزانه ۵ گرم عصاره اسفناج مصرف می‌کردند، تمایل آنها برای مصرف شیرینی و شکلات به ترتیب ۹۵ درصد و ۸۷ درصد، کاهش یافته بود . تحقیق دیگری روی زنان انجام گرفت و نشان داد که مصرف ۵ گرم عصاره اسفناج، میل به خوردن انواع اسنک را کاهش می‌دهد؛ از جمله انواع اسنک‌های شور، شیرین و چرب .

آیا این مکمل عوارضی هم دارد :

خوب است بدانید که مصرف مکمل  اسفناج، عوارض جانبی شدیدی را نشان نداده است. در افراد سالم، مصرف عصاره اسفناج ممکن است موقتا سطح انسولین را کاهش دهد و قند خون را بالا ببرد. با وجود این، به نظر می‌رسد که تأثیرات بلندمدتی بر کنترل سطح قند خون ندارد . با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز است تا ثابت کند که مصرف عصاره اسفناج برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم عوارض خطرناکی ندارد . مقدار مؤثر مصرف برای عصاره اسفناج، روزانه ۴ تا ۵ گرم همراه با وعده‌های غذایی است. البته برای اینکه نتایج مصرف آن را روی کاهش وزن خود متوجه شوید، باید چند ماه مصرف کنید . ازآنجاکه عصاره اسفناج، هضم چربی و اشتها را برای چند ساعت کاهش می‌دهد، اگر قبل از وعده غذایی چرب مصرف شود، نتیجه بهتری دارد . البته نباید توقع داشته باشید که نتایج چشمگیری فقط با مصرف مکمل ببینید. این مکمل هم درست مثل هر مکمل کاهش وزن، باید با تغییرات سبک زندگی و داشتن یک سبک زندگی سالم همراه باشد .

مواد مغذی موجود در اسفناج :

هر فنجان اسفناج حاوی:

۷ کالری انرژی؛

۱ گرم پروتئین؛

۱ گرم فیبر؛

۱ گرم کربوهیدرات؛

۱۴۵ میلی‌گرم ویتامین کا، معادل ۲۲۳درصد ارزش روزانه؛

۱۴۱ میلی‌گرم ویتامین آ، معادل ۲۸درصد ارزش روزانه؛

۵۸ میلی‌گرم ویتامین ب۹ معادل ۱۸درصد ارزش روزانه؛

۰٫۲۷ میلی‌گرم منگنز، معادل ۱۵درصد ارزش روزانه؛

۸٫۴ میلی‌گرم ویتامین ث، معادل ۱۴درصد ارزش روزانه؛

۰٫۸ میلی‌گرم آهن، معادل ۱۰درصد ارزش روزانه؛

۲۴ میلی‌گرم منیزیم، معادل ۷٫۵درصد ارزش روزانه؛

۳۰ میلی‌گرم کلسیم، معادل ۳٫۷۵درصد ارزش روزانه؛

۱۶۷ گرم پتاسیم، معادل ۳٫۶درصد ارزش روزانه

البته بااینکه اسفناج حاوی آهن و کلسیم است، بدن این مواد معدنی را به‌خوبی از اسفناج جذب نمی‌کند. باتوجه‌به این حقیقیت، اسفناج یکی از منابع نه‌چندان غنیِ کلسیم برای بدن به‌شمار می‌رود.علت جذب‌نشدن موادی ازقبیل آهن این است که در اسفناج موادی هست که از جذب مواد مغذی دیگر جلوگیری می‌کنند. یکی از آنها اکسالیک اسید است.

مولکول‌های اکسالیک اسید یا اکسالات در درون بدن به مولکول‌های کلسیم و آهن می‌چسبند و نمی‌گذارند بدن جذب‌شان کند. هرچه مقدار اکسالات بیشتر باشد، جذب آهن و کلسیم در بدن کمتر می‌شود و نمی‌گذارد بدن از آنها استفاده کند. درنهایت، اکسالات دفع مولکول‌های مذکور را در ادرار زیاد می‌کند و این مولکول‌ها از طریق ادرار از بدن بیرون‌ می‌روند .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

غذایی که در طول روز وشب مصرف می کنیم حکم دارو یا گاهی سم را برای بدن ما دارد . هنگامی بیماری هم بسیته به اینکه بیماری چه نوعی است باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنیم . پس وقتی سرما می‌خورید، مصرف مواد غذایی مناسب از هر وقت دیگری مهم‌تر می‌شود. برخی از مواد غذایی دارای خواصی هستند که در جنگیدن با بیماری‌ها به بدن کمک می‌کنند. این مواد غذایی باعث بهبود سریع و رفع برخی از علائم بیماری می‌شوند. با مقاله ی ما همراه باشدی تا با بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرماخوردگی آشنا شوید .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

خوردن سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی

شاید اولین گزینه ای که به خاطر می اورید  درست کردنسوپ مرغ باشد . البته دلایل قانع‌کننده‌ای هم برای این شهرت وجود دارد. با درست کردن یک سوپ مرغ ساده، می‌توان منبع ایده‌آلی از ویتامین ها، مواد معدنی، کالری و پروتئین در اختیار داشت. در هنگام بیماری، بدن به این مواد، احتیاج زیادی دارد. سوپ مرغ، علاوه‌بر مواد نام‌برده، منبع خوبی برای تأمین الکترولیت و مایعات است. مایعات و الکترولیت‌ها برای آبرسانی به بدن لازم هستند؛ به‌ویژه زمانی که زیاد به دستشویی می‌روید. در مواقعی که دچار تب هستید هم، نیاز بدن به مایعات افزایش پیدا می‌کند .

پژوهشی درباره فواید سوپ مرغ در هنگام بیماری نشان داده است که سوپ مرغ بیش از هر مایع دیگری برای تخلیه مخاط بینی مفید است. شاید به‌علت بخارات گرم این غذا، خاصیت ضداحتقان در آن وجود دارد و التهاب بینی را کاهش می‌دهد. دلیل دیگر اثرگذاری سوپ مرغ در رفع سرماخوردگی وجود اسیدآمینه‌ای موسوم به سیستئین در آن است ان-استیل‌سیستئین نوعی سیستئین است که مخاط بینی را تجزیه می‌کند، دارای خواص ضدویروسی است و اثرات ضدالتهابی آنتی‌اکسیدانی هم دارد . سوپ مرغ مانع از فعالیت سلول‌های سفید خون موسوم به نوتروفیل می‌شود. این سلول‌ها می‌توانند باعث بروز علائمی مانند عطسه و کیپ شدن بینی شوند. این خاصیت سوپ است که موجب درمان برخی از انواع سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود .

آب گوشت برای درمان سرماخوردگی

باید بدانیدکه آبگوشت هم مانند سوپ مرغ منبع مناسبی برای تأمین آب بدن در هنگام مریضی و سرماخوردگی است. آبگوشت طعم خوبی دارد و حاوی کالری، ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، فولات و فسفر است. اگر آبگوشت را همان‌طور داغ نوش جان کنید، به‌دلیل وجود بخار گرمی که دارد به بهبود احتقان بینی هم کمک خواهد کرد. این غذای خوشمزه، در تأمین آب بدن در هنگام بیماری مؤثر است. بعضی‌اوقات، در هنگام بیماری، معده کمی ناراحت می‌شود و امکان هضم و دفع مواد جامد هم دشوار می‌شود.

به همین خاطر، مصرف مایعاتی مانند آبگوشت می‌تواند به رفع این مشکل هم کمک کند . اگر به سدیم حساسیت دارید، یادتان باشد که آب گوشت یا سوپ‌های آماده‌ای که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، حاوی مقدار زیادی نمک هستند. رعایت دستور غذایی صحیح پختن آبگوشت باعث می‌شود تا کالری مناسب، پروتئین و مواد مغذی بیشتری نسبت به سوپ به بدن‌تان منتقل شود. البته برخی ادعاها درباره خواص استخوان و آب گوشت ریشه‌های علمی ندارند و نیاز به انجام تحقیقات بیشتری درباره آنها وجود دارد .

مصرف شیره ی نارگیل برای درمان سرماخوردگی

نکته ی مهمی که باید در هنگام بیماری اهمیت دارد آبرسانی به بدن است . آبرسانی به بدن در هنگام بیماری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهید. به‌ویژه، زمانی که دچار تب، تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ می‌شوید، باید جلوی کاهش الکترولیت‌ها و آب بدن خود را بگیرید. آب و شیره نارگیل یکی از بهترین مواد برای تأمین آب بدن در هنگام بیماری است. شیره نارگیل هم خوش‌طعم و شیرین است و هم گلوکز و الکترولیت برای آبرسانی یا هیدراته کردن بدن دارد. بنا به تحقیقات، شیره نارگیل بعد از تمرینات و حرکات ورزشی و اسهال خفیف برای تأمین آب بدن مناسب است. ضمنا شیره نارگیل نسبت به مایعات مشابه دیگر بیشتر با معده سازگاری دارد . تحقیقاتی که درباره نارگیل روی حیوانات انجام شده است، نشان می‌دهد که شیره نارگیل از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند و باعث کنترل قند خون هم می‌شود. اگر تا کنون شیره نارگیل مصرف نکرده‌اید، بهتر است با مقدار اندکی از آن، مصرف را شروع کنید، زیرا برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ماده نسبت به سایر نوشیدنی‌های مشابه، نفاخ‌تر است .

مصرف سیر برای درمان سرماخوردگی

از خواص سیر هر چه بگوییم کم است از این ماده غذایی، قرن‌های متمادی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده شده و خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضدقارچ دارد. سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. تعداد پژوهش‌های اندکی حاکی از اثرگذاری سیر بر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بوده‌اند. اما به هر حال برخی از مطالعات نیز اثربخشی این ماده را در درمان بیماری‌های نام‌برده تأیید کرده‌اند .

بنا به یک بررسی، افرادی که بیشتر از سیر مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران بیمار می‌شوند. در این مطالعه، گروهی که سیر مصرف می‌کردند تا ۷۰ درصد کمتر از گروه دیگری از افراد تحت پژوهش که فقط دارونما استفاده می‌کردند، به بیماری دچار شده بودند. این افراد در صورت ابتلا به بیماری هم به‌طور متوسط ۳.۵ روز سریع‌تر از گروه دیگر بهبود پیدا می‌کردند. تحقیقاتی هم وجود دارد که نشان می‌دهند مصرف سیر و مکمل‌های عصاره سیر کهنه باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع‌تر آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شود. اضافه کردن سیر به آبگوشت و سوپ هم طعم آنها را بهبود می‌بخشد و هم به افزایش خواص درمانی این غذاها کمک می‌کند

مصرف عسل برای درمان سرماخوردگی

درباره ی خواص عسل هرچه بگوییم همه ی شما بیشتر می دانید عسل دارای خواص ضدمیکروبی قوی است و ترکیبات ضدباکتری دارد. خواص ضدمیکروبی عسل آن‌قدر زیاد است که از زمان مصریان باستان تا کنون از آن به‌عنوان ماده‌ای برای پانسمان زخم استفاده می‌شود. برخی از شواهد، حاکی از آن است که عسل برای تحریک سیستم ایمنی بدن هم مفید واقع می‌شود. تمام این ویژگی‌ها از عسل ماده‌ای فوق‌العاده برای درمان بیماری‌ها، به‌ویژه درمان گلودردی می‌سازد که نتیجه عفونت میکروبی است . هر چند تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف عسل برای از بین بردن سرفه مؤثر است، اما کودکان زیر ۱۲ ماه نباید از آن استفاده کنند. اگر می‌خواهید از خواص ضدمیکروبی، آبرسانی و رفع سرفه در عسل بهره ببرید، بهتر است نصف قاشق چای‌خوری از آن را با یک لیوان شیر گرم، آب یا یک فنجان چای ترکیب و میل کنید.

مصرف آووکادو برای درمان سرماخوردگی

آووکادو میوه  ای است که دارای کالری اندک و چربی بسیار زیاد است. آووکادو حاوی چربی‌های تک‌سیرنشده مفیدی است که در روغن زیتون هم یافت می‌شود. علاوه‌براینها، منبعی سرشار از مواد معدنی، فیبر و ویتامین است. در هنگام بیماری آووکادو مصرف کنید؛ زیرا دارای کالری، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. ضمن اینکه بافت آووکادو نرم است و آن را بدل به ماده‌ای خوش‌خوراک برای جویدن و بلع می‌کند. وجود اولئیک اسید در این میوه باعث حفاظت از سیستم ایمنی بدن می‌شود و از التهاب هم می‌کاهد .

برای رهایی از چاقی فقط باماتماس بگیرید.

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

غذایی که در طول روز وشب مصرف می کنیم حکم دارو یا گاهی سم را برای بدن ما دارد . هنگامی بیماری هم بسیته به اینکه بیماری چه نوعی است باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنیم . پس وقتی سرما می‌خورید، مصرف مواد غذایی مناسب از هر وقت دیگری مهم‌تر می‌شود. برخی از مواد غذایی دارای خواصی هستند که در جنگیدن با بیماری‌ها به بدن کمک می‌کنند. این مواد غذایی باعث بهبود سریع و رفع برخی از علائم بیماری می‌شوند. با مقاله ی ما همراه باشدی تا با بهترین مواد غذایی برای مبارزه با سرماخوردگی آشنا شوید .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

مصرف چای گرم برای درمان سرماخوردگی

Tea

باید بدنیدکه چای داغ برای بیماری‌های متعددی از جمله آنفولانزا و سرماخوردگی مفید واقع می‌شود. مانند سوپ مرغ، چای داغ هم خاصیت درمان التهاب و احتقان دارد و باعث می‌شود تا مخاط سینوس‌ها تخلیه شوند. البته داغ بودن چای به رفع التهاب کمک می‌کند اما حواس‌تان باشد که داغ بودن بیش‌ازحد هم موجب آزردگی گلو خواهد شد. برخی از افراد فکر می‌کنند که کافئین موجود در چای باعث تخلیه آب بدن‌شان می‌شود، اما باید گفت که جای نگرانی نیست. زیرا مقدار کافئین موجود در بعضی از انواع چای، آن‌قدری نیست که بخواهد موجب بی‌آب شدن بدن شود. به‌عبارت دیگر، مصرف چای در طول روز نه‌تنها باعث انتقال مایعات و آبرسانی بهتر به بدن می‌شود، بلکه به رفع احتقان و التهاب هم کمک می‌کند .

علاوه‌بر‌این ها، باید بدانیدکه چای حاوی ماده‌ای موسوم به پُلی‌فِنول است که در گیاهان یافت می‌شود و دارای خواص بسیار زیادی است. پلی‌فنول‌ها مزایای زیادی به‌همراه دارند؛ از خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب بگیرید تا ویژگی‌هایی که از سرطان جلوگیری می‌کنند. تانِن یکی از انواع پلی‌فنول موجود در چای است. این ماده هم به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و هم خواص ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدقارچ دارد . نتایج یک تحقیق ثابت کرده است که تانیک اسید موجود در چای سیاه می‌تواند مقدار یک نوع باکتری رایج در گلو را کاهش بدهد. در مطالعه‌ای دیگر، مصرف چای ختمی باعث کاهش رشد آنفولانزای مرغی در لوله‌های آزمایشگاه شد. چای اِکیناسه یا سرخارگل هم باعث کاهش دوره آنفولانزا و علائم آن می‌شود. در مطالعات بالینی مشخص شده است که انواع مختلفی از چای برای درمان گلودرد و درمان سرفه مؤثر واقع می‌شوند. این ویژگی‌ها موجب می‌شود تا چای ماده‌ای مهم در رژیم غذایی یک فرد بیمار باشد .

مصرف زنجبیل برای درمان سرماخوردگی

همانطور که همه می دانیم یکی از معروف‌ترین خواص زنجبیل، ضدتهوع بودن آن است. زنجبیل در تسکین تهوع بارداری و تهوع ناشی از داروهای درمان‌ سرطان به کمک شما می‌آید. این ماده، عملکردی مشابه داروهای ضدالتهاب ضداستروئیدی دارد؛ ضمنا خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی و ضدمیکروبی هم در آن مشاهده می‌شود. پس اگر حالت تهوع و استفراغ دارید، زنجبیل بهترین ماده‌ای است که می‌توانید امتحان کنید . حتی اگر درگیر تهوع و استفراغ هم نیستید، با مصرف زنجبیل از مزایای فوق‌العاده آن بهره‌مند خواهید شد. برای مصرف زنجبیل می‌توانید آن را در پخت غذا به‌کار بگیرید یا به‌صورت دم‌کرده و نوشیدنی مصرف کنید . نوشیدنی‌ها و موادی که طعم زنجبیل دارند هم در برخی از فروشگاه‌ها وجود دارند اما یادتان باشد که این مواد باید دارای مقدار واقعی زنجبیل باشند؛ نه فقط طعم و اسانس آن.

مصرف غذاهای تند برای درمان سرماخوردگی

خوب است بدانید که غذاهای پرادویه مانند فلفل قرمز حاوی ماده‌ای موسوم به کاپساسین هستند که با لمس آن هم حالت سوزش و تندی به شما دست خواهد داد. خاصیت بی‌حس‌کنندگی این مواد، باعث شده تا در ساخت ژِل‌ها و پَچ‌های درمانی از آن استفاده شود. مصرف مواد تند و پرادویه در بیشتر افراد باعث سرازیر شدن آب بینی، تخلیه مخاط و پاکسازی سینوس‌ها می‌شود. البته مطالعات علمی زیادی در این‌باره صورت نگرفته است ولی ظاهرا و بنا به تجربه‌های فردی، کاسپاسین به روان شدن مخاط بینی کمک می‌کند. مثلا اسپری‌هایی که حاوی کاسپاسین هستند، به رفع احتقان و خارش بینی کمک می‌کنند.

مصرف موادی که در آنها کاسپاسین وجود دارد، مانع از کیپ شدن و گرفتگی بینی می‌شود و مخاط را روان می‌کند .برخی از پژوهش‌ها هم ثابت کرده‌اند که مصرف کپسول‌های حاوی کاسپاسین برای رفع مشکلاتی نظیر سرفه مزمن مفید است. کاسپاسین از میزان حساسیت نسبت به محرک‌ها در گلو می‌کاهد. ظاهرا برای رفع مشکلاتی که گفته شد باید چندین هفته به‌طور روزانه، کاسپاسین مصرف کنید. البته درصورتی‌که دچار ناراحتی‌های معده هستید، نباید زیاد از ادویه‌جات استفاده کنید، زیرا این مواد در بعضی از افراد باعث نفخ، تهوع و درد می‌شوند .

مصرف ماست برای درمان سرماخوردگی

ماست هم یکی از بهترین موادی است که در هنگام بیماری می‌توان مصرف کرد. در هر فنجان ماست، حدود ۸ گرم پروتئین و ۱۵۰ کالری وجود دارد. خنکی این ماده باعث تسکین گلو هم می‌شود. ماست سرشار از کلسیم، مواد معدنی و ویتامین است. برخی از ماست‌ها دارای پروبیوتیک مفید هستند. شواهد نشان می‌دهد که پریوبیوتیک از ابتلا به سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان جلوگیری می‌کند.

ضمن اینکه در صورت بیمار شدن، روند بهبود را سرعت می‌بخشد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک را کم می‌کند. تحقیقی که روی کودکان انجام شد، نشان داد که مصرف ماست، بهبودی را حدود ۲ روز جلو می‌اندازد و علائم بیماری را هم به نسبت ۵۵ درصد، کاهش می‌دهد . صحبت‌های ضدونقیضی درباره افزایش یا عدم تأثیرگذاری ماست بر میزان مخاط بینی در هنگام بیماری مطرح می‌شود، اما هیچ‌یک دقیقا اثبات نشده‌اند. در هر حال، اگر مصرف لبنیات باعث وخیم‌تر شدن احتقان در هنگام بیماری می‌شود، باید از مواد تخمیری فراوری‌شده حاوی پروبیوتیک دیگر یا مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید .

مصرف میوه ها برای درمان سرماخوردگی

یکی از مواد غذایی که باید بیشتر مصرف شود میوه ها هستند . همانطور که می دانید میوه‌ها دارای ویتامین، فیبر و مواد معدنی هستند؛ به‌همین خاطر می‌توانند از سیستم ایمنی بدن حمایت و حفاظت کنند. برخی از میوه‌ه حاوی ماده‌ای به نام آنتوسیانین هستند که نوعی فلاونید یا رنگیزه به‌شمار می‌رود و در میوه‌هایی با رنگ آبی، قرمز و بنفش، مانند توت فرنگی، بلوبری، تمشک و کرن بری  وجود دارد. آنتوسیانین موجود در این میوه‌ها، آنها را به موادی مغذی با خاصیت ضدمیکروبی و ضدویروسی تبدیل می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن هم می‌شود .

مطالعات فراوان هم ثابت کرده‌اند که عصاره میوه‌های حاوی آنتوسیانین از حمله ویروس‌ها و باکتری‌های رایج به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه به تقویت واکنش‌های سیستم ایمنی هم می‌انجامند. در میان میوه‌ها، خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی انار بسیار زیاد است. انار در برابر باکتری سالمونلا و اشریشیا کلی مقاومت می‌کند. مطالعات مختلف هم نشان داده‌اند که زردینه (رنگیزه) موجود در مکمل‌ها، تعداد روزهای سرماخوردگی را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. برای درمان گلودرد و بیماری، میوه‌ها را با یک کاسه ماست یا بلغور جوی دوسر ترکیب کنید. استفاده از ماست یخی و درست کردن یک اسموتی خوشمزه هم مفید خواهد بود .

برای رهایی از چاقی با ماتماس بگیرید .

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

اکثر ما که اضافه وزن داریم گاهی هر چقدر تلاش می‌کنیم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم و در کم کردن وزن موفق نیستیم . فرقی نمی‌کند که هدف ما از لاغر شدن چیست؛ در هر حال تلاش برای لاغری همراه با احساسات متناقض زیادی است. به‌طوری‌ که گاهی فکر می‌کنیم هرگز وزن‌مان به عدد دلخواه و مطلوب نخواهد رسید. اما واقعیت این است که برای از دست دادن چند کیلو وزن، اصلا لازم نیست که تمام برنامه‌ها و سبک زندگی‌مان را تغییر بدهیم. کافی است در برنامه‌ صبحگاهی‌مان تغییراتی کوچک اما تأثیرگذار وارد کنیم. در این صورت اضافه‌وزن نخواهیم داشت. با مقاله ی ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این عادات طلائی بدانید .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

صبحانه ای میل کنید که پروتئین بالایی داشته باشد

همانطور که می دانید صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول شبانه‌روز است. به‌خاطر اینکه، آنچه در وعده صبحانه می‌خورید، روند غذا خوردن را در تمام روز تنظیم می‌کند. مثلا صبحانه‌ای که میل می‌کنید، مشخص می‌کند تا رسیدن وعده ناهار احساس سیری خواهید داشت یا قبل از میان‌وعده صبحگاهی، گرسنه‌تان می‌شود . خوردن صبحانه‌ای که در آن مواد پروتئینی زیادی وجود دارد، باعث می‌شود تا میل‌ و هوس‌تان به خوردن کاهش یابد و کاهش وزن پیدا کنید. مطالعه‌ای که روی چند دختر نوجوان صورت گرفت، نشان می‌داد خوردن صبحانه‌ای با میزان پروتئینی بالا، میل به خوردن بعد از هر وعده را نسبت به صبحانه‌ای با میزان پروتئین عادی کمتر می‌کند .

مطالعه‌ای دیگر نیز حاکی از آن است که هر چقدر مصرف پروتئین در صبحانه بیشتر باشد، نسبت به حالتی که میزان مصرف پروتئین عادی است، چربی کمتری در بدن جذب خواهد شد و در نتیجه کمتر غذا می‌خوریم و کمتر هم گرسنه خواهیم شد . پروتئین با کاهش سطح گرلین یعنی هورمونی که محرک احساس گرسنگی است، به کاهش وزن کمک می‌کند. در پژوهشی که روی چند مرد صورت گرفته بود، مشخص شد که خوردن صبحانه‌ای با میزان زیاد پروتئین، ترشح هورمون گرلین را بسیار بیشتر از زمانی‌ که رژیم صبحانه، حاوی کربوهیدرات بالا است، کنترل می کند . برای خوردن صبحانه‌ای خوب با میزان بالای پروتئین می‌توانید از این مواد  غذایی که منبع خوبی از پروتئین هستند، استفاده کنید: تخم‌مرغ، ماست یونانی، پنیر کاتِیج آجیل و دانه چیا و ...

وزن کردن را فراموش نکنید

هر روز صبح، خوب است که خودتان را وزن کنید. این کار باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری برای کاهش وزن داشته باشید. بررسی های علمی نیز این روش را تأیید می‌کنند. برای مثال، مطالعه‌ای که روی ۴۷ نفر انجام شد، نشان می‌داد کسانی‌ که خود را در طول ۶ ماه، هر روز وزن کرده‌اند، کاهش وزنی بیشتر از۶ کیلوگرم نسبت به کسانی‌ داشته‌اند که به‌ندرت خود را وزن می کردند. آزمایشی دیگر نیز نشان داد: بزرگ‌سالانی که هر روز خود را وزن می‌کرده‌اند در طول دوره‌ای ۲ ساله، ۴.۴ کیلوگرم از دست داده‌اند؛ در حالی‌ که وزن کردن فقط ۱ بار در ماه موجب از دست دادن تنها ۲.۱ کیلوگرم بوده است .

علاوه بر این‌ها، وزن کردن صبحگاهی باعث تقویت عادت‌های خوب دیگر نیز می‌شود؛ عادت‌ها و رفتارهایی که به کاهش وزن کمک می‌کنند. تحقیقات دیگری نیز در این زمینه بررسی شده است. این بررسی ها  نیز نشان می‌دهند که وزن کردن در صبحگاه تأثیر مطلوبی در کنترل وزن دارد، زیرا کسانی‌ که این کار را انجام می دهند، نوعی نظم را نیز وارد رفتارها و عادات خود می‌کنند. چنین نظمی اراده و انگیزه لازم برای کاهش وزن را تأمین می‌کند .پس برای کسب نتایج مطلوب در زمینه کاهش وزن، وقتی از خواب بیدار می‌شوید، خود را وزن کنید. بعد از دست‌شویی رفتن و قبل از اینکه چیزی بخورید یا بنوشید نیز این کار را تکرار کنید. یادتان باشد که وزن در طول روز تحت‌تأثیر عوامل مختلف نوسان دارد. پس با دیدی کلی به قضیه نگاه کنید و به‌جای تمرکز بر تغییرات جزئی روزانه به روند کلی کاهش وزن توجه داشته باشید

آب فراوان بنوشید

خوب است بدانید که نوشیدن یک یا ۲ لیوان آب در صبحگاه، کمک شایانی به از دست دادن وزن می‌کند. آب باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود یا به‌عبارتی برای حداقل ۶۰ دقیقه، باعث سوختن کالری بیشتری می‌شود. بر اساس نتایج یک تحقیق، به طور متوسط، مصرف ۵۰۰ میلی‌لیتر آب منجر به افزایش ۳۰ درصدی نرخ سوخت‌وساز بدن است سایر بررسی‌‌ها نیز نشان می‌دهد، زنانی که اضافه‌وزن داشته‌اند و روزانه ۱ لیتر آب مصرف کرده‌اند، در سال ۲ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده‌اند.

شاید ۲ کیلوگرم در طول یک سال مقدار اندکی به‌نظر برسد اما این زنان هیچ روش دیگری را برای کاهش وزن به کار نبرده بودند و صرفا با نوشیدن آبِ بیشتر توانستند وزن‌شان را ۲ کیلوگرم کاهش دهند که همین امر نقش مهم آب را مشخص می‌کند. نوشیدن آب در بعضی از افراد موجب کاهش اشتها و خوردن غذای کمتر می‌شود. مطالعات دیگری نیز درباره‌ی افراد بزرگ‌سال نشان می‌دهند که نوشیدن ۵۰۰ میلی‌لیتر آب، ۱۳ درصد از کالری مصرفی صبحانه را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی پژوهش‌های گوناگون حاکی از آن هستند که نوشیدن ۱ تا ۲ لیتر آب در روز به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. آب در صبحگاه بدن را هیدراته نگه می‌دارد و وزن را کاهش می‌دهد .

صبح هنگام آفتاب بگیرید

آفتاب صبح را از دست ندهید . هر روز صبح، پرده‌ها را کنار بزنید یا چند دقیقه را خارج از منزل بگذرانید. اجازه بدهید آفتاب به بدن‌تان بخورد. این کار در کاهش وزن مؤثر خواهد بود. مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور ملایم خورشید نیز در مقاطع زمانی مشخصی از روز در کاهش وزن اثر دارد . پژوهشی که روی موش‌ها انجام شد نیز نشان داد که تابش پرتو فرابنفش به موش‌هایی با رژیم غذایی پرچربی، باعث توقف چاقی و اضافه‌وزن در آنها شده است. آفتاب گرفتن، راه بسیار مناسبی نیز برای تأمین ویتامین است. از نظر علمی نیز وجود ویتامین د به‌مقدار کافی در بدن، به کاهش وزن کمک می‌کند و مانع چاقی می‌شود . در تحقیقی، نزدیک 200 زن چاق بررسی شدند.

در طول ۱ سال، به برخی از این زنان مکمل ویتاین د و به برخی دیگر دارونما (پلاسیبو) داده شده بود. در پایان سال و مطالعه، زنانی که مکمل‌های ویتامین د مصرف کرده بودند، ۳.۲ کیلوگرم بیشتر از گروه دیگر کاهش وزن داشتند . سایر تحقیقات انجام‌شده روی بانوان مسن‌تر در طول ۱ سال نیز نشان‌دهنده تأثیرات ویتامین د در کاهش وزن بوده است. میزان ویتامین د لازم برای بدن هر شخص بنا به نوع پوست، فصل و موقعیت مکانی و جغرافیایی متفاوت است. با این حال، استفاده از نور آفتاب در منزل یا بیرون رفتن از منزل برای آفتاب گرفتن در حد ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به کاهش وزن کمک خواهد کرد .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

وقتی برای مدتی رژیم غذایی خود را رعایت می کنید متوجه می‌شوید که پس از چند ماه دیگر به‌اندازه‌ی گذشته اشتها ندارید و با غذای کمتری احساس سیری می‌کنید. ازآن‌سو اگر به‌تازگی حجم غذایتان به‌طور منظم افزایش یافته، دیگر برای سیرشدن به غذای بیشتری نیاز دارید. آیا واقعا حجم معده باتوجه به مقدار غذایی که می‌خورید، تغییر می‌کند یا عوامل دیگری در این موثر  هستند؟

حجم معده ی خود را کم کنید

دکتر بروسچی متخصص تغذیه در رابطه با کاهش حجم معده می‌گوید، درواقع هر وعده‌ی غذایی که می‌خورید نوعی ورزش در معده‌تان است و معده به‌طور مکرر در روز منبسط و منقبض می‌شود. اگر اغلب اوقات وعده‌های غذایی بزرگ‌تری داشته باشید، کم‌کم معده‌تان شروع به تغییر می‌کند و برای پُرشدن به غذای بیشتری نیاز خواهد داشت . به‌عنوان مثال یک بادکنک را درنظر بگیرید. وقتی اولین بار بخواهید آن را باد کنید، باید با تلاش و نفس بیشتری تلاش کنید تا بادکنک از باد پر شود. وقتی باد موجود در بادکنک را خالی کنید، دفعه‌ی بعدی که بخواهید آن را باد کنید، راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.

درواقع اندازه‌ی بادکنک تغییری نمی‌کند، بلکه توانایی کشش بادکنک افزایش می‌یابد و رسیدن به حجم بالا آسان می‌شود. همین امر درمورد معده نیز صادق است . درحالی‌که حجم معده درحقیقت تغییری نخواهد کرد، ولی تحقیقات نشان می‌دهند ظرفیت معده باتوجه به عادات تغذیه‌ای تغییر می‌کند. باتوجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که افراد چاق یا درشت‌هیکل‌تر الزاما ظرفیت معده‌شان بیشتر نیست. دکتر می‌گوید با خوردن منظم وعده‌های غذایی بزرگ یا کوچک، کالبدشناسی معده‌ تغییر می‌کند . جالب است افرادی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند و زیاد غذا می‌خورند، با‌وجود داشتن وزن مناسب ظرفیت معده‌شان افزایش می‌یابد. این نشان می‌دهد مقدار غذایی که می‌خوریم، ظرفیت معده‌ی ما را مشخص می‌کند، نه وزن‌مان  عامل تأثیرگذار دیگر بر ظرفیت معده «هورمون‌های گرسنگی» هستند. این هورمون‌ها به ما می‌گویند که گرسنه‌ایم یا سیر شده‌ایم.

هرچه ظرفیت معده افزایش یابد، بیشتر طول می‌کشد تا هورمون سیری بر مغز تأثیر بگذارد . وقتی دیواره‌ی معده تا حد مشخصی) منبسط شود، گیرنده‌های عصبی موجود در دیواره‌ی معده سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کنند. این درحالی است افرادی‌ که ظرفیت معده‌ی بیشتری دارند، برای رسیدن به این نقطه باید غذای بیشتری بخورند . وقتی که غذای مصرفی‌ هضم شود و معده به‌اندازه‌ی عادی برگردد، شروع‌ به تولید هورمونی به‌نام «گرلین» می‌کند. این هورمون به مغز می‌گوید که دوباره داریم گرسنه می‌شویم .

حجم معده ی خود را کاهش دهید با چند تمرین ساده  

اگرچه ما نمی‌توانیم اندازه‌ی واقعی معده‌مان را تغییر دهیم (به‌غیر از انجام عمل‌های جراحی محدودکننده‌ی معده)، اما اگر با ذهن‌ آگاهی غذا بخوریم و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنیم، می‌توانیم ظرفیت معده‌ی خود را کاهش دهیم. اگر می‌خواهید با ذهن‌آگاهی یا حضوردرلحظه غذا بخورید، باید غذای خود را مانند یک منتقد غذا میل کنید. تقریبا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال‌های مربوط‌به انبساط معده به مغز برسند و به ما بگویند که غذاخوردن را متوقف کنیم. بنابراین اگر غذا را سریع بخورید، احتمال پرخوریتان افزایش می‌یابد. سعی کنید آرام غذا بخورید. عوامل حواس‌پرتی را حین غذاخوردن ازبین ببرید و با تمرکز روی غذا آن را بخورید.

به‌جای اینکه غذا را فقط با سرعت بخورید، سعی کنید طعم آن را به‌خوبی بچشید، بو، بافت و ظاهر غذا را درک کنید . همچنین تمرکز روی وعده‌های غذایی کم‌حجم ولی سرشار از مواد مغذی نیز می‌تواند به کاهش ظرفیت معده کمک کند . دکتر معتقد است  این کارها را به‌تدریج انجام دهید، وگرنه ممکن است گرسنگی به شما فشار بیاورد . همیشه سعی کنید تا از غذاهای سرشار از مواد مغذی، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌های بدون چربی، لبنیات کم‌چربی و غلات کامل استفاده کنید. این غذاها زودتر از چربی‌ها، قندهای ساده و غذاهای فرآوری‌شده شما را سیر می‌کنند. مصرف سبزیجات بسیار مهم است. زیرا سبزیجات بدون افزودن انرژی و کالری اضافی به رژیم غذایی، می‌توانند به سیری کمک کنند .

قهوه را مصرف نکنید

حتی قهوه‌ی بدون کافئین هم تولید اسید را تشدید می‌کند و اگر با شکم خالی خورده شود، می‌تواند باعث سوزش معده و سایر عوارض گوارشی شود. نخوردن صبحانه، حتی بعد از مصرف قهوه می‌تواند باعث کاهش سروتونین شود و کل روز شما را غمگین و افسرده کند . اگر نمی‌توانید عادت نوشیدن قهوه‌ی اول صبح را کنار بگذارید، آن را با شیر یا خامه مخلوط کنید. چربی شیر تأثیرات منفی را کاهش می‌دهد. قهوه‌ی طبیعی را به‌جای قهوه‌ی فریزدرای (قهوه را به‌سرعت منجمد و در خلأ و حرارت بالا خشک می‌کنند. با این کار، قهوه در دمای ‌معمولی ماندگاری بیشتری پیدا می‌کند) انتخاب کنید ..

آدامس نجوید

بایدبدانیدکه اسید معده‌ای که زمان جویدن آدامس ترشح می‌شود، پوشش معده‌ی خالی را تخریب می‌کند. زیاده‌روی در مصرف آدامس می‌تواند باعث گاستریت (ورم معده) شود. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که آدامس می‌جوند، به‌جای میوه و سبزیجات تمایل بیشتری به غذاهای ناسالم دارند . آدامس‌هایی که به‌جای شکر، سیکلامات و آسپارتام، حاوی شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند زایلیتول و سوربیتول هستند، آسیب کمتری به بدن وارد می‌کنند. حتی اگر معده‌یتان پر است، بیشتر از ده دقیقه مداوم آدامس نجوید .

آب میوه ننوشید

خوب است این نکته را بدانید که اسید و فیبرهای سخت که در مرکبات وجود دارد، به معده‌ی خالی آسیب می‌زنند. این مورد به‌ویژه برای افرادی که مبتلا به گاستریت یا در معرض ابتلا هستند، خطرناک است .آب مرکبات تازه اگر به‌نسبت ۲ به ۱ (برای افراد معمولی) و ۱ به ۱ (برای افرادی که معده‌ی هایپراسیدی دارند) با آب رقیق شود،برای بدن‌تان مفید است . اگر قبل از شروع بحث فرصت غذاخوردن ندارید، یک نوشیدنی گرم بنوشید و به طرف مقابل‌تان هم تعارف کنید. این کار، بحث را دوستانه‌تر خواهد کرد.

تمرینات ورزشی سنگین انجام ندهید

این تصور وجود دارد که ورزش‌کردن با شکم خالی کالری بیشتری می‌سوزاند. در واقعیت این کار تأثیری بر چربی سوزی ندارد، اما از طرف دیگر، از دست‌دادن ماهیچه‌ها مسئله‌ای جدی است. همچنین با کاهش انرژی بدن، شدت تمرینات کمتر می‌شود . تمرینات ایروبیک را جایگزین تمرینات ورزشی سنگین کنید. بهتر است قبل از هر نوع تمرین ورزشی کمی تنقلات مصرف کنید، چون فعالیت فیزیکی ترشح شیره‌ی معده را تحریک می‌کند که می‌تواند به معده‌ی خالی آسیب بزند .

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

زندگی ماشینی امروزه باعث شده است که ما به سمت مصرف غذاهای فراوری شده برویم . اما این غذاها معمولا دارای چربی بالا، نمک و قند زیادی هستند و درمقابل مقدار کمی مواد مفید مانند کلسیم، امگا۳ و فیبر دارند. درنتیجه، مصرف هرروزه‌ی آنها باعث افزایش چربی خون و تهدیدی جدی برای سلامتی می‌شوند. در این مقاله با مواد غذایی که مانع افزایش چربی خون می شوند بیشتر آشنا می شوید .

کاهش کلسترول باید ها و نباید ها :

غذاهای مختلف به روش‌های متفاوت کلسترول را کاهش می‌دهند؛ برخی با افزایش فیبر محلول که با ترکیب شدن با کلسترول باعث دفع آن پیش از جذب شدن در بدن می‌شود. برخی دارای چربی‌های اشباع‌نشده هستند که به‌طور مستقیم ال دی ال را کاهش می‌دهد. برخی دیگر دارای استرول هستند که مانع جذب کلسترول می‌شود.همیشه مواد غذایی زیر را خریداری کنید و برچسب های اطلاعات محصولات را هم مطالعه کنید .

میوه ها و سبزی ها

 به‌دنبال میوه و سبزیجات رنگی مانند سیب، پرتقال، بروکلی، اسفناج و فلفل دلمه‌ای باشید. این میوه‌ها و سبزیجات سرشار از پکتین (نوعی فیبر محلول) هستند که کاهنده‌ی ال دی ال می باشند. است. به‌طور طبیعی میوه‌ها و سبزیجات بدون کلسترول و کم‌چربی اساس رژیم غذایی سالم هستند. بادمجان و بامیه به‌طور ویژه سرشار از فیبر محلول هستند و کالری کمی هم دارند .

غلات کامل

همانطور که می دانیم غلات کامل دارای فیبر محلول، کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین هستند. به‌دنبال نان، غلات صبحانه و ماکارونی‌ای باشید که از انواع متنوع غلات کامل تولید شده‌اند. برخی متخصصان توصیه می‌کنند روزتان را با کاسه‌ای جو دوسر یا غلات صبحانه‌ی تهیه‌شده از جو دوسر آغاز کنید. بنابر نظر متخصصان تغذیه، روزانه باید ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر دریافت کنید که ۵ تا ۱۵ گرم آن باید فیبر محلول باشد. البته اگر دچار بیماری سلیاک هستید و بنابر نظر پزشک نمی‌توانید گلوتن مصرف کنید، باید از برخی غلات اجتناب کنید. برچسب اطلاعات روی محصولات را بخوانید تا از این موضوع و همچنین پایین بودن چربی، قند و سدیم آنها مطمئن شوید .

گوشت و حبوبات

 مرغ، سینه‌ی بوقلمون بدون پوست و گوشت قرمز راسته یا فیله گزینه‌های خوبی هستند. با خواندن برچسب، محصولی را انتخاب کنید که دست‌بالا ۸ درصد چربی داشته باشد. از حبوبات خصوصا سویا، لوبیا سیاه و لوبیا قرمز که دارای فیبر محلول و سرشار از پروتئین هستند، غافل نشوید. حبوبات همچنین به‌دلیل اینکه برای هضم به زمان طولانی‌تری نیاز دارند، شما را بیشتر سیر نگه می‌دارند .

مغزها و دانه ها

به‌عنوان میان‌وعده یا برای تزئین سالاد و پاستا از این مواد مغذی استفاده کنید. انواع آجیل ساده و بونداده را انتخاب کنید. بنابر پژوهش‌های مختلف مغزها برای سلامتی قلب مفیدند. مصرف حدود ۶۰ گرم مغز بونداده در دوره‌ی مشخص باعث کاهش ۵ درصدی LDL می‌شود.

لبنیات/ کلسیم

به‌دنبال لبنیات کم‌چرب باشید. انواع ماهی کنسروی مانند ماهی تن، ساردین و ماهی سالمون را از قلم نیندازید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید یا گیاهخوار هستید، برای تأمین کلسیم می‌توانید آب‌میوه‌ها، غلات صبحانه‌ی غنی‌شده با کلسیم، سبزیجات سبزبرگ کلفت را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید .

امگا 3

بسیاری از ما این اسید چرب مفید را به‌اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی‌مان نداریم. این اسید چرب در ماهی یافت می‌شود و در انواع ماهی آب سرد مانند سالمون و ماهی تن، بیشتر. علاوه بر این ماهی جایگزین خوبی برای گوشت و مرغ است که دارای چربی اشباع هستند. امگا ۳ در گردو و گیاه کتان هم وجود دارد. همچنین می‌توانید غذاهای غنی‌شده با امگا ۳ را امتحان کنید؛ امروزه می‌توان محصولات مختلف مانند تخم‌مرغ، لبنیات، محصولات سویا و پاستا را با امگا ۳ غنی کرد.

غذاهایی که غنی ‌شده با استرول گیاهی هستند

 استرول‌ها به جلوگیری از جذب کلسترول در روده‌ی کوچک کمک می‌کنند. استرول‌ها به‌شکل طبیعی در غذاها وجود دارند اما به مقدار خیلی کم. استرول گیاهی در مغزها، بذرها و حبوبات یافت می‌شود. حدود ۲ گرم در روز برای مبتلایان به کلسترول بالا توصیه می‌شود که ممکن است با مصرف این مواد تأمین نشود. برای جذب استرول بیشتر به سراغ غذاهای غنی‌شده مانند کره‌ی گیاهی، ماست یا شیر کم‌چرب، برخی انواع آبمیوه و غلات صبحانه باشید. با خواندن برچسب محصول مطمئن شوید چربی و قند بالایی ندارد .

توجه داشته باشید که اگر مطابق برچسب مشخصات یکی از مواد زیر سهم بالایی در محصول داشت، از خرید و مصرف آن اجتناب کنید :

چربی های اشباع

چربی اشباع معمولا در محصولات دامی مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و تخم‌مرغ وجود دارد. برخی روغن‌های گیاهی مانند روغن پالم، نارگیل و کره‌ی کاکائو هم دارای چربی اشباع هستند. چربی اشباع باعث افزایش کلسترول بد می‌شود اما آثار مفید هم دارد؛ نه‌تنها تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش کلسترول خوب یا HDL می‌شود! تأثیر چربی اشباع بر سلامت قلب هنوز جای بحث دارد. بهتر است فعلا مقدار مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع را پایین نگه دارید .

نمک

 مصرف سدیم به مقدار زیاد، باعث افزایش فشار خون می‌شود. حتما از مقدار بالای نمک در اسنک‌های مختلف آگاه هستید. باید بدانید انواع نان‌ها، گوشت‌های فراوری‌شده، پیتزا و برخی انواع ساندویچ‌های فست‌فودی هم نمک زیادی دارند. میزان نمک حتی در برخی غذاهای یخ‌زده هم ممکن است شگفت‌زده‌تان کند. اگر تردید دارید، برچسب اطلاعات محصول را بخوانید. روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنید .

شکر و قند

شکر تصفیه شده

 همه می دانیم که شیرین و دلچسب است اما مقدار زیاد آن باعث افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و افزایش کلسترول می‌شود. به حرف آسان‌تر است اما تاجایی‌که می‌توانید قند را از نوشیدنی‌ها و خوردنی‌هایتان حذف کنید. احتمالا مظنونین همیشگی را خوب می‌شناسید: سودا، چای شیرین، کیک، آب نبات، بستنی و بسیاری خوراکی‌های دیگر

خوب است که برخی ترکیبات قندی در مواد غذایی را بشناسید برخی از این  ترکیبات قندی عبارتند از :

شکر قهوه ای؛شیرین‌کننده‌ی ذرت و شهد؛دکستروز و فروکتوز؛کنستانتره‌ی آب‌میوه؛گلوکز؛شیره‌ی ذرت با فروکتوز بالا؛مالتوز؛ساکاروز .به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، حبوبات و مغز‌ها نه‌تنها برای کاهش کلسترول مفید است بلکه مزیت‌های بسیار دیگری برای سلامتی‌تان دارد؛ باعث تنظیم فشار خون با حفظ خاصیت ارتجاعی و قدرت واکنش رگ‌ها می‌شود، به تقویت و استحکام استخوان‌ها و سلامت گوارش بهتر کمک می‌کند و برای تقویت بینایی و سلامت ذهنی مفید  است .

برای مشاوره در زمینه لاغری با متخصصان کلینیک رسپینا تماس بگیرید.

  • mehdi kh
  • ۰
  • ۰

در این مقاله می خواهیم شما را با خواص میوه ی پلانتین آشنا کنیم . اگر به شما بگوییم که فرق مثلا بین پرتقال و لیمو کاملا واضح است. اما برای میوه‌ای مثل پلانتین اوضاع کمی متفاوت است. بسیاری ممکن است آن را با موز اشتباه بگیرند که البته کاملا قابل‌درک است. پلانتین نه‌تنها شباهت عجیبی با موز دارد، بلکه ازلحاظ خواص و مواد مغذی موجود هم تا حدود زیادی شبیه به آن است. مثلا هر دوی اینها باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شوند، به هضم غذا کمک می‌کنند و منابعی غنی از پتاسیم هستند .

برای داشتن اندام مناسب و مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک رسپینا تهران تماس بگیرید.

پلانتین چگونه میوه ای است ؟

دانستید که پلانتین شباهت بسیاری با موز دارد و اغلب با آن اشتباه گرفته می‌شود. اما مردمِ  کشوری که این میوه در آنها کشت می‌شود، کشورهایی مثل اوگاندا، کلمبیا و کامرون، به‌خوبی از فرق بین این‌دو آگاه‌اند. پلانتین، در مقایسه با موز، نشاسته بیشتر و شکر کمتری دارد؛ به این دلیل، دست‌مان برای استفاده از آن در انواع‌واقسام غذاها بازتر است. تفاوت دیگر آن با موز در شیوهی استفاده است که بیشتر طبخ می‌شود و کمتر به‌صورت خام خورده می‌شود .

شرایط مناسب برای پرورش درخت‌های پلانتین آب‌وهوای مرطوب و استوایی است. گل‌های درخت وقتی درمی‌آیند به‌مرور خوشه می‌دهند. هرکدام از این خوشه‌ها، بین ۵ تا ۱۰ میوه می‌دهد. میوه‌دادن درخت پلانتین منحصر به فصل خاصی نیست؛ این میوه در تمام طول سال قابل‌کاشت و برداشت است. به همین سبب، در کشورهای درحال‌توسعه منبع غذایی ارزشمندی به شمار می‌رود .

پلانتین چه خواصی دارد ؟

این میوه  منبعی غنی از کربوهیدرات است و چربی اندکی دارد؛ اما خواص پرشمار دیگری هم دارد و محدود به این مورد نمی‌شود. به‌علاوه مادهی مضر یا سمی بخصوصی هم در آن وجود ندارد.

غنی از پتاسیم

 میزان پتاسیم موجود در یک فنجان پلانتین پخته‌شده ۹۱۳ میلی‌گرم است. این میزان ۲۰ درصد پتاسیم موردنیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند؛ به همین خاطر، پلانتین یکی از غنی‌ترین منابع غذایی پتاسیم است.پتاسیم سومین ماده مغذی است که به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و در حالت عادی زیاد است؛ اما کمبود آن در سوی دیگر می‌تواند عملکرد برخی اندام‌ها را مختل کند. یکی از خواص پتاسیم خنثی‌کردن اثر سدیم در بدن است؛ با این خاصیت، نقش عمده‌ای در تنظیم فشارخون ایفا می‌کند.

در بیشتر رژیم‌های غذایی، سدیم نسبتا زیادی وجود دارد؛ به همین سبب، جذب پتاسیم موردنیاز روزانه اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. مصرف پلانتین به‌عنوان میان‌وعده یا در کنار وعده‌های غذایی اصلی، یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به این هدف است. مصرف پلانتین نوعی راهکار درمانیِ طبیعی برای فشارخون بالا است . جذب کافی پتاسیم باعث استحکام استخوان‌ها و انقباض بهتر عضلات هم می‌شود. در نتیجۀ انقباض بهتر عضلات، امکان عملکرد بهتر عضلانی و گوارشی فراهم می‌شود. از دیگر خواص پتاسیم می‌توان به تنظیم ضربان قلب اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم دارند، کمتر از دیگران در معرض سکته مغزی، پوکی استخوان و نارسایی کلیه‌ها قرار می‌گیرند .

عملکرد بهتر گوارش

 می دانیم که فیبر تأثیر بسزایی بر عملکرد دستگاه گوارش و متعادل نگه‌داشتن آن دارد. یک فنجان پلانتین تقریبا حاوی ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر است که معادل با یک‌پنجم فیبر موردنیاز روزانه است. پلانتین با فیبر بالایی که دارد، اگر در کنار دیگر ترکیبات در غذا استفاده شود، فرایند جذب و هضم آن را بهتر می‌کند . بررسی ها  نشان داده است که مصرف پلانتین راهکاری مؤثر و عالی برای درمان یبوست، و کاهش درد و ناراحتی ناشی از هموروئید است.

به‌علاوه با مصرف آن می‌توان به درمان اختلال‌های مرتبط با دستگاه گوارش، مثل دیورتیکولیت (نوعی التهاب که بیشتر در روده بزرگ اتفاق می‌افتد) کمک کرد . جذب فیبر علاوه بر خواص یادشده احساس سیری را هم طولانی‌تر می‌کند. به همین سبب، کسانی که از چاقی یا اضافه‌وزن رنج می‌برند، می‌توانند از پلانتین برای کمترکردن خوراک روزانه استفاده کنند . فیبر محلول همچنین باعث پایین‌آمدن سطح کلسترول و فشارخون می‌شود؛ در پی این خاصیت، خطر ابتلا به نارسایی قلبی کاهش پیدا می‌کند. از دیگر خواص فیبر می‌توان به تنظیم و تثبیت سطح قند خون اشاره کرد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

کم کردن رادیکال های آزاد

میدانیم که رادیکال‌های آزاد هنگام تجزیه‌شدن مواد خوراکی در بدن تولید می‌شوند، همین‌طور زمانی که در معرض عناصر مضری مثل تنباکو یا تشعشعات قرار می‌گیریم. ازجمله زیان‌های رادیکال آزاد برای بدن می‌توان به پیری زودرس، سرطان و افزایش خطر بروز برخی اختلال‌ها اشاره کرد. ویتامین سی  آنتی‌اکسیدانی است که از بدن دربرابر این رادیکال‌ها دفاع می‌کند . ویتامین یکی از تأثیرگذارترین ویتامین‌های موردنیاز بدن است. این ویتامین سی نقش بسزایی در رشد و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در تمامی نقاط بدن دارد. ویتامین یکی از ترکیبات موردنیاز برای شکل‌گیری پروتئینی است که باعث ایجاد و ترمیم پوست، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌ها می‌شود. این ویتامین به تقویت و تثبیت غضروف، تقویت استخوان و دندان‌ها هم کمک می‌کند .

افرایش عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن

خوب است بدانیدکه مصرف پلانتین به‌عنوان میان‌وعده انتخاب مناسبی برای تقویت عملکرد دستگاه ایمنی است. پلانتین ۳۶ درصد از ویتامین موردنیاز روزانه را در خود دارد. این ویتامین نیز آنتی‌اکسیدانی قدرتمند است: در کنار ویتامین آ سی به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند  . می دانیدکه ریشه آلرژی و حساسیت در درجهی اول واکنش بیش از حد سلول‌های بدن به برخی مواد خوراکی است. این واکنش آلرژیک موجب التهاب می‌شود. جذب کافی ویتامین تأثیر رادیکال‌های آزاد را خنثی و از التهاب ناشی از این واکنش جلوگیری می‌کند . ویتامین آ بر سلامت چشم و بینایی بهتر، به‌ویژه زمانی که نور کم باشد، هم تأثیرگذار است .

اگر از آسپرین استفاده می کنید حتما از این میوه مصرف کنید : بر اساس نتایج یکی از تحقیقاتی که در این باره صورت گرفت، پودر پلانتین خشک‌شده تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر التیام‌یافتن زخم معدهی ناشی از مصرف آسپیرین داشته است کسانی که به‌خاطر آرتروز روماتیسمی و دردهای مزمن مجبور به استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستند، بیشتر از دیگران در معرض زخم معده قرار می‌گیرند. طبق نتایج تحقیق یادشده، با مصرف پودر پلانتین خشک‌شده می‌توان به رشد لایه داخلی معده و بهبود آن کمک کرد .

برای داشتن اندام مناسب و مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک رسپینا تهران تماس بگیرید.

  • mehdi kh