رژیم

رژیم لاغری و تناسب اندام

رژیم

رژیم لاغری و تناسب اندام

  • ۰
  • ۰

امروزه تولید مواد غذایی به مواد و فنون طبخی متکی است که ممکن است در صورت بی دقتی تیشه به ریشه ی سلامتی و تلاش های کاهش وزن بزند, به همین دلیل باید به دنبال را های برای تهیه غذاهای بیشتر در خانه بود .

صورت غذاهای چاق کننده

هیدروژنه سازی فرآیندی است که هیدروژن را به روغن تحت حرارت اضافه وفشرده می کند تا مدت مصرف طولانی تر و ترکیب غذاهایی را که با آن درست می شود بهتر کند.متاسفانه, نوع چربی ای که در بسیاری از رستوران ها استفاده می شود تا حدودی هیدروژنه شده است, به این معنا که حاوی اسیدهای چرب با ترانس بالا است . این نوعی چربی است که کلسترول خوب شما را پایین می آورد وکلسترول بد را افزایش می دهد. سیب زمینی ها وحلقه های پیاز سرخ کرده, نان های تاکو, وسس های سالاد در بین اقلام متعددی قرار دارند که حاوی چربی های هیدروژنه , و بنابراین اسیدهای چرب ترانسند.

برخی محققان گمان می کنند که ما برای اسیدهای چرب ترانس آستانه تحمل شخصی داریم, زیرا احتمال این که به طور طبیعی وجود داشته باشند بسیار کم است .بنابر فرضیه ی آن هامقادیر زیاد اسیدهای چرب ترانس نه تنها برای تولید انرژی سوخت وساز نمی شود, بلکه-همیشه- به صورت اسیدهای چرب ذخیره می شوند برای اطلاع بیشتر در مورد اسیدهای چرب ترانس با ما تماس بگیرید .

غذاهای آماده ای که از فروشگاه برای طبخ می خرید, به نوع دیگری حاوی چربی های هیدروژنه , و بنابراین اسیدهای چرب ترانس بالا هستند . برای مثال , برای برشته شدن رویه پیتزا تا ترد شدن آن در فر, سرخ شدن سیب زمینی های نیم سرخ شد,گرم شدن ناگت مرغ در اجاق مایکروویو, و برشته شدن شیرینی دانمارکی به طوری که حرارت از توستر بیرون بزند, از چربی های هیدروژنه استفاده می شود.شاید تعجب کنید وقتی ببینید برچسب اکثرا مواد خوراکی نشان می دهد که حاوی چربی های هیدروژنه است .

اداره ی دارو و غذا , در سال 2006 خواستار نمایش اسیدهای چرب ترانس در برچسب ارزش های غذایی شد. بنابراین, برچسب مواد از نظر چربی ها و روغن های هیدروژنه و نیمه هیدروژنه کنترل کنید.وقتی درابتدای فهرست می آیند , بیشتر دارای چنین ترکیبی هستند.

 

عامل اصلی شیرین کننده

شیره ذرت با فروکتوز بالا ترکیب دیگری است که به بحران چاقی متصل شده .تولید کنندگان مواد غذایی به وفوراز این شیره استفاده می کنند. در سال های 1970 با افزایش قیمت شکر ,قیمت خوراکی های وابسته به شکر آن قدر بالا رفت که دیگر کسی استطاعت خرید آن را نداشت . در نتیجه ,متخصصان غذایی با تغییر شکل ذرت به شیره ی ذرت با فروکتوز بالا راهی یافتند تا شیرین کننده ی ارزان و شیرین تری درست کنند. هنگامی که این شیره برای اولین بار معرفی شد, تعدادی از دانشمندان  فروکتوز زیاد این محصول وتاثیر آن بر سلامت مردم را سوال برانگیز می دیدند.

تهیه غذای آسان

فروش آسان روندی که مدتی است آغاز شده و سوپرها, آشپزخانه های سیار و رستوران ها هر کدام راه های ساده تری برای تحویل سریع تر شام ارائه می دهند .آمار زیر میزان اهمیت سهولت در صنعت مواد غذایی را نشان می دهد. متاسفانه , دسترسی آسان به مواد غذایی حفظ سلامتی را مشکل تر کرده است.

در تحقیق موسسه ی تحقیقاتی بازار که شرکت غذایی استافر در بهار 2003 انجام داد امریکایی بیشترین میزان فشار روحی را  در خانه پختن شام دانسته اند,  در ضمن دو عامل اصلی برای برنامه ریزی غذایی طعم و راحتی است و تغذیه در مکان سوم قرار دارد.براساس (( بررسی ملی روند خوردن)) که در 1993 شروع شد , 50 درصد مصرف کنندگان به راحتی غذاهایی که می خورند اهمیت می دهند.

طبق بررسی موسسه ی بازاریابی مواد غذایی, در سال 2003 ,97 درصد خرده فروشان مواد غذایی بخشی برای تحویل اجناس به مشتریان داشند , 93 درصدآن ها غذاهای آماده ی تازه عرضه می کردند (موسسه ی بازاریابی مواد غذایی , مجمعی تجاری برای صنعت فروشگاه های بزرگ است)

وزارت کشاورزی ایالات متحده در سال 1999 با پردازش ارقام متوجه شد غذاهای رستورانی از غذاهای خانگی چربی اشباع شده و چربی های محض بیشتری دارد ولی میزان کلسیم , آهن وفیبر در آن ها کمتر است.از آنجا که آمریکایی ها مایلند تغذیه نیز آسان شود, تولید کنندگان مواد غذایی از سال های 1997-1995 بیش از 5400نوع مواد غذایی با چربی کمتر معرفی کردند. متاسفانه , بسیاری از این محصولات کالری پایین تری ندارند.

چشمگیرترین نتیجه ی ورود شیره ی ذرت با فروکتوز بالا در منابع غذایی تاثیر آن بر صنعت نوشابه های غیرالکلی بود. قابلیت استفاده از شیرین کننده ای ارزان تر به این معنا بود که هزینه ی مواد آن قدر ناچیز می شد که تولید کنندگان عملا توانستند این کالا را توزیع کنند. این چیزی بود که در بسیاری از

رستوران های غذایی سریع وسالن های سینما اتفاق افتاد. رستوران ها توانستند با دریافت پولی جزئی سایز نوشابه ی شما را بزرگ تر کنند. این نوع بازاریابی با صرفه موجب آمد ورفت به این اماکن ومتاسفانه ورود کالری بیشتر به رژیم غذایی آمریکایی شد . وقتی شیره ذرت با فروکتوز بالا به ذهنتان خطور می کند کالری اضافی تنها چیزی است که باید نگرانش باشید؟

فروکتوز موجود در شیره ی ذرت با فروکتوز بالا مانند فروکتوز موجود در میوه تجزیه ومصرف می شود, ولی با چند تفاوت جالب توجه. اول اینکه میوه با مواد غذایی بیشتری , مثل ویتامین ها, مواد معدنی وفیبر انباشته شده است. فیبر موجب تنظیم گوارش وسوخت وساز می شود. نوشابه, که باشیره ذرت بافروکتوز بالا شیرین شده, فیبر یا سهم ماده غذایی دیگری غیر از کالری ندارد.ونوشابه ای که با 100درصد شیره ی ذرت با فروکتوز بالا شیرین شده قند بسیار بیشتری از یک عدد میوه دارد: یک هلو با قطر تقریبا 6 سانتی متر 13 گرم قند دارد , که فقط 4/2 گرم آن فروکتوز است . یک بطری نوشابه 560 سی سی 33 گرم فروکتوز دارد .

علاوه بر نوشیدنی های غیرالکلی, شیره ذرت با فروکتوز بالا در آب نبات , بستنی یخی , شیره ی کیک تابه ای , ماست میوه ای, غلات شیرین شده ,برخی از سس های ماکارونی وآب سیب وجود دارد.مقدار بسیار زیاد این شیره در رژیم غذایی امریکایی ها دانشمندانی را که در مورد سلامتی تحقیق می کند نگران می کند.زیرا فروکتوز واکنش شیمیایی منحصر به فردی دارد.

تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده, نشان می دهد که فروکتوز موجب فشار خون بالا و تری گلیسرید بالا (نوعی چربی در خون که با بیماری قلبی مرتبط است) می شود, آستانه ی تحمل قند خون را کاهش می دهد (که پیش درآمد انواع دیابت است).ونیز مقاومت در برابر انسولین ایجاد می کند ولی این تحقیقات کمتر روی انسان انجام شده است.

برخی شواهد حاکی ازآن است که ممکن است فروکتوز موجب افزایش وزن و ذخیره چربی در انسان شود ,زیرا به جای جذب و تبدیل به قند به شکلی که شکر مصرفی یا سایر کربوهیدرات ها می شوند, به چربی در کبد تبدیل می شود . به علاوه از آنجا که فروکتوز موجب تحریک تولید انسولین نمی شود, و بنابراین , غلظت لپتن (هورمونی که بعد از خوردن افزایش می یابد, وهرنوع  احساس گرسنگی را برطرف می کند)

قبول چاقی

یک سازمان فروش و بازار یابی به نام ان چی دی( که قبلا به عنوان سررسید خرید ملی معروف بود) در سال 2002 تحقیقی انجام داد که نشان می داد 75 درصد از 8000 نفری که از آن ها سوال شده بود, اشکالی در چاقی نمی دیدند . در سال 1985, تنها45 درصد چنین طرز فکری داشتند .پرس های غذایی تنها چیزی نیستند که همراه با دور کمرتان زیاد می شوند. فروش انواع محصولات در اندازه های بسیار بزرگ افزایش یافته, بدون اینکه به سایز وعوارض و بیماری های ناشی از چاقی کوچک ترین توجهی بشود .

اتومبیل های بزرگ شاسی بلند با بدنه ی پهن وسایر کامیون های سبک , فروش بیشتری از ماشین های معمولی در سال 2002 داشتند.اتومبیل های کوچک, با کوچک تر کردن کنسول های مرکزی , صندلی هایشان را پهن تر کرده اند.بین سال های 1997 تا2001, فروش تشک های متوسط از 31به34 درصد وتشک های بزرگ از6به 8 درصد رسیده است.

نیمی از خانم های آمریکایی سایز 40 یا بزرگتر می پوشند, که به نسبت سایز 36 در سال 1985 اضافه شده است.لباس های گشاد و کمربند های کشی امری عادی است. 20 درصد پوشاک خانم ها با سایز بزرگ ارائه می شود.

راحت کردن تغذیه

تبلیغات برخی از مردم را متقاعد می کند که نیاز به فرد دیگری برای آشپزی دارند متاسفانه, وزن و سلامت شما در راس فهرست تولیدکنندگان مواد غذایی نیست . بنابراین وقتی برای شما راحتی اصل مهمی است وبه همین علت مشتاق خرید غذا از سوپر و رستوران هستید, از کجا مطمئن می شوید که غذاهای سالم می خورید؟

یکی از راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • از افراد خانواده کمک بگیرید. کارهایی به اعضای خانواده محول کنید و وظایف آماده کردن غذا را درست مانند یک آشپزخانه ی حرفه ای تقسیم کنید.
  • یک نفر را مسئول درست کردن سالاد شبانه کنید و از یک نفر دیگر بخواهید مواد  را خرد کند.
  • همچنین می توانید از قسمت سالاد فروشگاه خود مانند پیشنهادسرآشپز استفاده کنید .پیاز , فلفل, یا سایر مواد مورد نیاز خود را که شسته و خرد شده اند بخرید .
  • یک بار بپزید, دوبار بخورید. به جای انبار کردن غذاهای منجمدی که از فروشگاه می خرید در فریزر خود, دوبرابر شام بپزید و نصف آن را درحکم غذاهایی فوری بعدی کنار بگذارید.
  • محصولات آماده طبخ بخرید. از محصولاتی مانند سبزیجات شسته و بسته بندی شده و آماده برای طبخ در ماکریویو نهایت استفاده را بکنید.
  • به رستوران هایی که می روید و همچنین غذاهایی که سفارش می دهید تنوع بدهید . با سفارش سالاد یا سبزیجات تازه ی پخته شده غذایتان را تکمیل کنید.
  • یک کتاب (آشپزی)خوب بخوانید. غذاهای سالم و تهیه ی آسان یکی از بیشترین گرایش ها در کتاب های آشپزی است. برای تهیه ی غذای سالم می توانید مواد تازه را با حداقل فرآوری به سرعت با یکدیگر مخلوط کنید سریع ترین دستورالعمل ها ممکن اغلب مواد کمتری لازم دارد.
  • ۹۸/۰۳/۲۹
  • mehdi kh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی